Bacterie speelt verdachte rol bij darmkanker

Darmtumoren bevatten opvallend vaak de bacterie Fusobacterium. Dat ontdekten wetenschappers van het Dana Farber Institute voor kankeronderzoek in Boston. De onderzoekers weten nog niet of de bacterie ook de veroorzaker is van de darmkanker, maar denken dat het micro-organisme in ieder geval gebruikt kan worden bij de opsporing van tumoren. Een Canadese groep komt tegelijkertijd onafhankelijk tot dezelfde resultaten. Beide onderzoeken worden vandaag online gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Genome Research.

Het Amerikaanse team trof„abnormaal hoge concentraties” van de Fusobacterium aan in negen monsters van darmtumoren. Ze deden de ontdekking door de DNA-volgordes van gezond weefsel te vergelijken met die van tumorweefsel. De Canadezen kwamen tot dezelfde conclusie met RNA-onderzoek. Fusobacterium komt voor in de mond, maar wordt zelden aangetroffen in de darm.

Eerder onderzoek heeft Fusobacterium in verband gebracht met darmontstekingen. Van patiënten met chronische darmontstekingen is bekend dat zij een groter risico lopen op darmkanker. Om vast te stellen of de bacterie inderdaad de oorzaak is van het ontstaan van kanker is grootschaliger onderzoek nodig, waaraan de Amerikanen al begonnen zijn.

Het scenario doet sterk denken aan de vondst bij maagkanker, waarbij de aanwezigheid van de bacterie Helicobacter pylori nauw blijkt samen te hangen met het ontstaan van ontstekingen en later tumoren.

Elk jaar overlijden er in Nederland 5.000 mensen aan darmkanker en komen er 12.000 patiënten bij. De ziekte wordt vaak pas in een laat stadium ontdekt, wat een effectieve behandeling moeilijk maakt.