Eurocrisis zit in opbouw naar de shoot-out

In de week waarin een groot plan tegen de eurocrisis verwacht wordt, komt een aantal toonaangevende bedrijven met cijfers.

Als de eurocrisis een actiefilm was, dan zaten we nu in de opbouw naar de shoot-out. Scènes van Europese leiders met standvastige blikken, anti-kapitalistische betogers in de straten, tromgeroffel op de beursvloeren. De kijker twijfelt of er nog tijd is om chips uit de keuken te halen.

De verwachtingen van de eurotop in Brussel op aanstaande zondag zijn verder opgeschroefd. De centralebankiers en ministers van Financiën die afgelopen zaterdag voor de G20 in Parijs bijeenkwamen, rekenen erop dat de Europa komt met een „veelomvattend plan” voor de schuldencrisis.

Beleggers zijn gevoelig voor de optimistische retoriek van politici. De meeste beurzen hebben zich gestabiliseerd na de paniekerige zomer. De VSTOXX, de volatiliteitsgraadmeter die de onrust van de vijftig belangrijkste euro-aandelen weergeeft, stond vanochtend op het laagste punt in tien weken. Hoe lager de koers, des te meer risico beleggers durven te nemen.

De officiële berichten over het reddingsplan blijven tot nu toe vaag. Europees commissaris Olli Rehn dekte zich zaterdag al in door te zeggen er op de belangrijkste punten overeenstemming zal zijn over de Griekse steun, maar dat het uitwerken van de details nog enkele weken kan duren. Het resultaat, zo schreef The Wall Street Journal vanochtend, zou een ambitieus maar weinig specifiek plan kunnen zijn. Afgelopen juli zakten de opgeveerde beurzen ook al in toen de aangekondigde steun voor Griekenland niet uitgewerkt bleek.

Ondanks de verdeelde Europese en Amerikaanse politiek gaat het allemaal zo slecht nog niet, analyseert Joachim Fels, hoofd wereldeconomie bij de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley , in de International Herald Tribune van vandaag. De koopkracht is wat gestegen door dalende energie- en consumptieprijzen, met name in de Verenigde Staten waar de prijs van ruwe olie sinds juli 14 procent is gedaald.

Twee Amerikaanse iconen, Coca-Cola en Harley Davidson, komen morgen met hun derdekwartaalcijfers. In het vorige kwartaal steeg het aandeel Coca-Cola 1,17 dollar en analisten op Wall Street verwachten opnieuw groei. Het bekendste merk ter wereld maakte vorige maand nog bekend om de komende vijf jaar 3 miljard dollar te investeren in de Russische markt. Ongeveer driekwart van de omzet van Coca-Cola (circa 46 miljard dollar) komt van buiten de Verenigde Staten.

Ook motorfabrikant Harley Davidson zal een lichte omzetstijging bekend maken, is de verwachting. Dat is opvallend, want Harleys zijn luxeartikelen. Tijdens de kredietcrisis moest het bedrijf uit Milwaukee nog duizenden werknemers ontslaan. Vorig kwartaal steeg de omzet in de VS, voor het eerst in vijf jaar tijd, met 7,5 procent.

Verder volgen deze week de bedrijfsresultaten van enkele Amerikaanse computer- en internetgiganten: Apple, Yahoo en eBay. Bij Apple loop het boekjaar niet gelijk met de kalender en worden morgen niet de kwartaal- maar de hele jaarcijfers bekendgemaakt. Het zal voor Apple niet de eerste keer zijn zonder de overleden topman Steve Jobs, want Jobs liet vaker verstek gaan. Het aandeel Apple is in een jaar tijd 38 procent gestegen. Echt spectaculair moet het eerste kwartaal van volgend boekjaar pas worden, want de lancering van de nieuwe iPhone 4s zit nog niet in deze cijfers.

Op donderdag volgt een reeks cijfers uit Nederland van chemieconcern AkzoNobel, zalmkweker en voerproducent Nutreco, groothandel Sligro en buizenproducent Wavin. De winst van Akzo, het grootste verfconcern ter wereld, daalde in het tweede kwartaal met 10 procent ten opzichte van vorig jaar door stijgende grondstofprijzen, felle concurrentie en langdurige onderhoudsstops. Het koersdoel van Akzo is onlangs verlaagd wegens het vooruitzicht van een recessie. Akzo sloeg begin deze maand terug met een nieuwe marketingstrategie voor de wereldwijde consumentenmarkt.