Autofabrikanten lassen productieloze dagen in

Robots weld chassis structures for Mitsubishi Motors Corp. RVR sports utility vehicles (SUV) on the production line of the company's plant in Okazaki City, Aichi Prefecture, Japan, on Wednesday, Aug. 10, 2011. Japanese exporters called for more action to weaken a near-record high yen even after government intervention prompted the currency's biggest drop since March. Photographer: Tomohiro Ohsumi/Bloomberg Bloomberg

Autofabrikanten PSA Peugeot Citroën, Renault, General Motors en Ford Motor lassen in het vierde kwartaal productieloze dagen in voor verschillende Europese vestigingen. Ze lopen daarmee vooruit op een afzwakkende consumentenvraag naar auto’s volgend jaar. Dat schrijft zakenkrant Financial Times vanochtend.

De productieloze dagen worden ingepland om te voorkomen dat de fabrikanten volgend jaar met grote voorraden blijven zitten. Als gevolg van een bovengemiddelde toename in de autoverkoop ligt de productie dit jaar hoog. Dit komt doordat aankopen in met name 2009 massaal werden uitgesteld door onzekere economische vooruitzichten. Deze zogenaamde inhaalvraag is terug te zien in de verkoopcijfers over 2011.

Een verwachte verminderde vraag betekent niet dat het slecht gaat met de auto-industrie. Twee weken geleden meldde RAI, branchevereniging voor Nederlandse autofabrikanten en -importeurs, al dat er volgend jaar naar verwachting minder auto’s verkocht zullen worden. „Met zo’n 500.000 verkochte auto’s zal dat cijfers echter nog wel iets boven het langjarige gemiddelde liggen”, zegt een woordvoerder.

De reden waarom er naar verwachting minder auto’s worden verkocht in 2012 is dat de consument opnieuw weinig vertrouwen heeft in de economie. De Fordfabriek in Gent is daarom een van de vestigingen die te maken krijgt met afgestelde productieplannen. Automobielconcern General Motors plant eveneens productieloze dagen voor haar Opelfabrieken in Spanje en Duitsland.

De eerste signalen over een afname in de autoverkopen zullen volgens de Financial Times deze week zichtbaar worden in Europese autoverkoopcijfers over de maand september. De zakenkrant baseert zich daarbij op berekeningen van JD Power, een organisatie die wereldwijd het consumentengedrag op de automarkt onderzoekt. JD Power verwacht dat de groei afneemt en uitkomt op een plus van 0,4 procent ten opzichte van september 2010. Dat is minder dan voorgaande maanden.