Voor u gepunnikt

Etsy.com, de online marktplaats voor houten oorbellen, breiwerkjes en andere vormen van huisvlijt, groeit explosief. Een portret ter introductie van de rubriek ‘Etsy webvlijt’.

erst een waarschuwing: een bezoek aan etsy.com, de online marktplaats voor creatievelingen, maakt hebberig. Op zoek naar een leren portemonnee, klik je door naar mooie oorbellen die voorbij komen, zie je een prachtige, houten tafel en lijk je plots echt niet zonder behangstickers te kunnen. Voor je het weet ben je uren aan het struinen.

Mensen, met name vrouwen, uit de hele wereld kopen en verkopen op de website handgemaakte producten. Daaronder vallen kunstige producten met een hoofdletter K en fröbelwerkjes van actieve hobbyisten. De prijzen variëren net zo. In zes jaar tijd is etsy.com uitgegroeid tot de grootste online handelsplaats van handcraft-artikelen. Om een idee te geven van de omvang: het Amerikaanse Etsy heeft meer dan 10 miljoen leden, heeft eenzelfde hoeveelheid artikelen online staan, is actief in 150 landen en weet tot nu toe elk jaar de verkoopcijfers te verdubbelen. Vorig jaar werd er op de website voor 230 miljoen euro verhandeld, dit jaar zal dat ruim 400 miljoen euro worden. Etsy verdient 14 eurocent per geplaatst item en 3,5 procent per verkoop.

Niet alleen is Etsy zelf een succes, er zijn ontwerpers en knutselaars die dankzij Etsy hun eigen onderneming zijn begonnen en daar best aardig geld mee verdienen. Zoek maar eens op Yokoo Gibran; met haar gebreide sjaals en mutsen verdient de Amerikaanse zo’n 100.000 euro op jaarbasis. Ze staat om 8 uur op en breit dertien uur per dag. „Etsy redde mijn leven”, zei ze in The New York Times, „maar het is de zwaarste baan die ik ooit gehad heb.”

Het Etsy-team helpt ambitieuze ondernemers bij het verwezenlijken van hun dromen. Voor hen is er de Etsy Success Newsletter, het Etsy Success Team en zijn er online succes-workshops. ‘Vraag jezelf niet af wat mensen willen kopen, maar wat jijzelf wilt delen met de wereld’, luidt een van de adviezen. En: ‘Gebruik een rustige achtergrond voor je foto’s, en flits nooit.’

Dat doet Etsy niet voor niets: de kwaliteit van haar producten reflecteert het succes van de site.

Om vaardigheden uit te breiden of op te frissen organiseert Etsy sinds maart op verschillende plekken in Nederland Etsy Labs. Daar leren creatieve ondernemers de basis van ambachten zoals zeefdrukken en boekbinden. Etsy is in Nederland met enige tienduizenden kijkers, kopers en verkopers aardig bekend. Op de eerste zes bijeenkomsten kwamen elke keer ten minste vijftig personen af. Wie dat zijn? „Ontwerpers, architecten, moeders, historici, van alles eigenlijk”, zegt Marta Pakovska, Etsy-woordvoerder in Nederland.

Het is volgens Pakovska een misvatting dat producten op Etsy vooral „vrouwelijk en cute” zijn. Tijdens de Dutch Design Week volgende week zal Etsy de kunstzinnige kant van de marktplaats benadrukken. Makers zijn aanwezig om hun verhaal achter hun artikelen te vertellen. Want die persoonlijke band is misschien wel de belangrijkste reden waarom Etsy zo hard groeit, zegt ze. „Mensen willen best een eerlijke prijs betalen voor een eerlijk en uniek product. Het verhaal van het product is de meerwaarde van Etsy.”

Wat begon als een simpele marktplaats voor kunstnijverheid is uitgegroeid tot een wereldwijde gemeen-schap van creatieve geesten en mensen met idealen. De oprichters staat een economie voor ogen die gepassioneerde ondernemers een kans geeft en die stoelt op lang houdbare producten. Maar hoe duurzaam is het om grote hoeveelheden spullen over grote afstanden te verschepen? Pakovska wijst erop dat Etsy gebruikers en verkopers vraagt om de eigen woonplaats in te vullen. „Op die manier kan je lokaal winkelen en verkopen.”