Hollands bureau spil in rel over oplagecijfers WSJ

Een klein adviesbureau uit Amsterdam blijkt spil te zijn in een snel uitdijend schandaal over de oplagecijfers van de Europese editie van de Wall Street Journal (WSJ). De Britse autoriteit die oplages van kranten controleert, is een onderzoek begonnen naar de cijfers van de zakenkrant nadat „nieuwe feiten” bekend werden over een contract tussen de in Londen gevestigde Wall Street Journal Europe en het Nederlandse organisatie- en adviesbureau Executive Learning Partnership (ELP). Het bureau, waarbij voormalig uitgever van WSJ Europe Rien van Lent partner is, zou dagelijks duizenden kranten hebben afgenomen tegen één cent per stuk. De vraag is of de krant de oplage zo kunstmatig opschroefde om hogere tarieven bij adverteerders in rekening te brengen.

De huidige uitgever van Wall Street Journal Europe Andrew Langhoff stapte eerder deze week op na een intern onderzoek naar de ethiek bij de organisatie. Volgens Langhoff had de krant onder zijn leiding „de grens overschreden” tussen redactie en commercie. Hij schreef dat in een email aan het personeel. Ook hier ging het om het Nederlandse bedrijf ELP. Het Amsterdamse bedrijf had een contract met het distributiebedrijf van de WSJ waarin stond dat de krant mogelijk redactionele aandacht zou besteden aan het bureau. De Wall Street Journal plaatste de afgelopen twaalf maanden tweemaal een artikel waarin het organisatieadviesbureau genoemd werd. De scheiding tussen journalistieke artikelen en advertenties is echter heilig voor kwaliteitskranten.

De Amerikaanse zakenkrant maakt onderdeel uit van het imperium van de geplaagde mediamagnaat Rupert Murdoch. De Britse krant The Guardian, die het afluisterschandaal bij Murdochs News of the World aan het licht bracht, maakte afgelopen week melding van complexe contracten tussen de krant en het adviesbureau waarbij de krant met zijn eigen geld via het bureau „feitelijk de eigen krant” kocht. Het zou gaan om 12.000 exemplaren per dag, ruim 15 procent van de dagelijkse oplage.

Alle kranten maken gebruik van gereduceerde tarieven of bulkverkoop, maar uit data van de Britse oplage-autoriteit blijkt dat WSJ Europe relatief veel kranten tegen stunttarieven verkoopt. Een derde van de oplage werd in het eerste half jaar tegen minder dan 5 procent van de officiële prijs verkocht. Meer dan de helft van de oplage wordt verkocht tegen een vijfde van de coverprijs of is onderdeel van een ruilcontract.