Gebrek aan diversiteit nekt wegenbouwer

Bouwbedrijf Ooms Avenhorn, dat de landingsbanen op Schiphol aanlegde, komt in handen van investeerder Gerard Sanderink.

Nederland, Asterdam, 21-04-2011 Werkaamheden aan de Oostbaan van Schiphol waar het asfalt wordt vervangen, het aanbrengen van een nieuwe anti-skidlaag die de baan stroef maakt, het vervangen van baanverlichting en het vervangen van de riolering onder de baan. De actuele weers- en verkeersomstandigheden bepalen of de werkzaamheden volgens planning verlopen. Foto Marco Okhuizen okhuizen/Hollandse Hoogte

In navolging van beschuitfabriek Bolletje verliest opnieuw een antiek familiebedrijf (voor een belangrijk deel) zijn zelfstandigheid. Bouwbedrijf Ooms Avenhorn, inmiddels gevestigd in het nabijgelegen Scharwoude in Noord-Holland, wordt voor een onbekend bedrag overgenomen door Strukton.

Op de valreep van het eeuwfeest – metselaar Jan Ooms begon in 1913 een bescheiden bouwbedrijf – besluit de familie Ooms het grootste deel van haar bedrijf te verkopen: de divisies infrastructuur, toelevering en consultancy. Die takken zijn, met ruim 400 medewerkers, goed voor een omzet van 136 miljoen euro. Buiten de overname vallen de bouw- en projectontwikkelingsactiviteiten en de eigen makelaardij, met 70 mensen.

Ooms wist in de afgelopen honderd jaar naam te maken als wegenbouwer. Oprichter Jan Ooms voorzag dat de opkomst van de auto voor een grote behoefte aan asfalt zorgde. In 1922 importeerde hij de eerste teerslakken uit Duitsland, in 1938 nam hij de asfaltproductie zelf ter hand. Meest zichtbare project van het bedrijf op dit gebied: de landingsbanen van luchthaven Schiphol.

Volgens huidig directeur Piet Jan Ooms, kleinzoon van de oprichter, was het voor de infra-divisie „helaas noodzakelijk” om een grotere moedermaatschappij te zoeken. „Opdrachtgevers vragen steeds vaker om geïntegreerde projecten, en wij kunnen niet alles leveren. Wij hebben bijvoorbeeld minder verstand van de aanleg van tunnels en viaducten.”

Begin deze eeuw kwam Ooms Avenhorn minder positief in het nieuws: als een van de acht bouwbedrijven die werden beschuldigd van kartelafspraken bij grote infrastructurele projecten in de gemeente Haarlemmermeer en bij Schiphol. In 2006 legde de mededingingsautoriteit een gezamenlijk boete op van 53 miljoen euro. Voor Ooms bedroeg de straf ruim 3,4 miljoen euro.

In de afgelopen jaren waren de resultaten van Ooms Avenhorn wisselvallig. De omzet schommelde tussen de 130 miljoen en 160 miljoen euro; de nettowinst liep in 2010 met 70 procent terug tot 650.000 euro.

Strukton, het voormalig bouw- en spooronderhoudsbedrijf van de Nederlandse Spoorwegen, werd vorig jaar voor 168 miljoen euro overgenomen door ingenieursconcern Oranjewoud van investeerder Gerard Sanderink.