Een ziel van rubber

In de nieuwe winkel van Pirelli in Milaan is van alles te koop, behalve banden.

Wat

De Pirelli-winkel in Milaan. Net geopend op de Corso Venezia, precies tussen Zara en Prada. Inderdaad, de Pirelli van de banden. In de 1.500 vierkante meter grote winkel staan fietsen, raceauto’s en motoren, maar er wordt welgeteld één band aangeboden, een door tatoeëerder Scott Campbell ontworpen exemplaar met doodskoppen en harten (prijs op aanvraag). De beroemde kalender met topmodellen is evenmin te koop. Dat is ie overigens nooit; het is een relatiegeschenk. Wel liggen er boeken die over de kalender gaan.

Wat hebben ze

Vooral kleren en accessoires. Die maakt Pirelli, zo blijkt, al meer dan honderd jaar, maar dit is de eerste winkel die er helemaal aan is gewijd. Het klinkt tamelijk erg, mode van een bandenmerk, maar het is verbazend aardig gedaan. Rubber is de leidraad in de collectie – Pirelli heeft, zo zegt het zelf een „ziel van rubber”. Er zijn bijvoorbeeld modieuze regenjassen met een laagje rubber, kittige rubberlaarzen voor vrouwen (120-350 euro) met een lage of een hoge hak en zelfs tot op de dij, spijkerbroeken met rubber details (170 euro), kindersneakers (129 euro), T-shirts met vintage plaatjes van vrouwen met banden (59 euro).

Pirelli maakte in samenwerking met Borsalino hoeden met rubber en elegante leren vrouwenhandschoenen, en met het superchique Valextra een serie prijzige koffers en tassen van leer met een laagje rubber erop. Sneakers worden bij Pirelli verkocht met een leren zool, waarop voor 30 euro wel een rubber zool in een kleur naar keuze kan worden bevestigd. In het voetbed wordt gratis een afdruk van de eigen voet gemaakt (vanaf 340 euro, ook verkrijgbaar in krokodillenleer). Daarnaast zijn er heel veel functionele sportjacks.

Hoe ziet het eruit

Ruim en industrieel, met veel hout en metaal en verwijzingen naar banden en auto’s. Je loopt binnen over een zwart rubberen loper en de toonbanken zien eruit als vierkante banden. Overal hangen foto’s van autoraces, fabriekspersoneel uit de 19de en 20ste eeuw en ka-lenderdames. Onder kasten zitten wielen, schoenen pas je in een antieke autostoel, enzovoorts.

Hoe word je geholpen

Buitengewoon vriendelijk en charmant, zoals bijna altijd in Italië. Het regenjasje met bolle mouwen (440 euro), dat zo leuk op de pop staat, hangt niet in het rek, maar de verkoper haalt het zonder morren, helpt me erin en trekt ook nog het touwtje in de taille strak. „Very nice!”

Voor wie

Bijna alle heteromannen, al was het maar vanwege de sportauto’s, fietsen, motoren en de, jawel, halve rubberen boot – de op deze zondag aanwezige mannen maken in elk geval een bijna kinderlijk opgetogen indruk. Marketingmensen die willen zien hoe je dat aanpakt, zo’n brandextensie. En vrouwen die een modieus rubberen laarsje zoeken.