Saraste leidt hartstochtelijke Tsjaikovski in Russisch festival

Rotterdams Phil. Orkest o.l.v. Jukka-Pekka Saraste. Gehoord 13/10 de Doelen R’dam. Herh. t/m 16/10. ‘Russische herfst’ t/m 2/12. ***

Het Rotterdams Philharmonisch komt met een aardige marketingcampagne om de losse kaartverkoop een extra impuls te geven. ‘Russische herfst’ heet een reeks concerten met Russische muziek – niet toevallig het repertoire waarin het orkest een reputatie heeft hoog te houden.

De aftrap werd gegeven met een Tsjaikovski-avond, al had je de 36-jarige Russische pianist Denis Matsujev liever in een hamerend stuk van Prokofjev gehoord. Zijn fortissimo’s zijn van graniet; de adellijke romantiek van Tsjaikovski’s Eerste pianoconcert werd door Matsujev te veel bedolven onder donderende salvo’s. In het lichtvoetige middendeel bewees hij weliswaar ook over een speelse kant te beschikken, maar de extreme overgangen tussen bombast en zachtzinnigheid klonken veelal als effectbejag.

Het orkest bood dapper weerwoord maar kon pas vrijuit ademen in de Vierde symfonie: verstild vioolspel in het eerste deel voelde als een opluchting. Niet dat dirigent Jukka-Pekka Saraste de weg van de minste weerstand koos. Met hoekige gebaren en onrustige fraseringen benadrukte hij het gekwelde karakter van de ‘noodlotsymfonie’.

Zijn keuzes voelden echter nooit kunstmatig aan, en leidden tot een hartstochtelijke botsing van lief en leed in de beste Russische traditie.

    • Floris Don