Tweet: ideaal voor flashmobs

Dom Sagolla, één van de bedenkers van Twitter, ziet zichzelf als activist.

Gisteren gaf hij een lezing in Amsterdam over de filosofie van ‘zijn’ medium.

„Iedereen in deze zaal”, zegt Dom Sagolla, „heeft de macht om de wereld te veranderen met slechts 140 karakters aan hypertekst.” Sagolla – 37 jaar, donkere krulletjes, zwart pak – mag dat zeggen. Hij is één van de bedenkers van Twitter. Gistermiddag sprak hij op een congres in Amsterdam, op uitnodiging van de Bond van Adverteerders en de Vereniging van Communicatieadviesbureaus. Vooraf sprak nrc.next tien minuten met hem.

In uw boek 140 Characters schrijft u dat een tweet veel meer is dan die 140 tekens.

„Ja, dat berichtje moet je zien als het topje van een ijsberg. Als je kijkt naar de anatomie van een tweet, dan zit de kracht niet alleen in de tekst zelf, maar in de hypertext; de locatiegegevens, het tijdstip, je profiel, de links naar filmpjes, sites, foto’s – een ongelofelijke rijkdom aan metadata.”

Wat missen mensen die niet twitteren?

„Misschien denken ze ten onrechte dat je berichtjes moet schrijven om er aan mee te doen. Ook als je alleen leest, kun je er veel uithalen.”

Wat is uw advies aan de communicatiebranche?

„In één woord: luister. De meest succesvolle merken luisteren en reageren krachtig als dat nodig is. Dat is veel beter dan pushen.”

Twitter wil de hartslag van de wereld zijn. In hoeverre lukt dat?

„Twitter is vergeleken met andere sociale netwerken het meest real-time: als je het nieuws als eerste wilt horen, ga je naar Twitter – al haal je je analyse misschien elders. Facebook heeft dat nog niet echt. En Twitter is vooral een mobiele ervaring. Dat is de kern, nog niet iedereen begrijpt dat. De typische twitteraar is op pad, is iets aan het doen. Pas toen de iPhone in juli 2007 werd gelanceerd, kwam die mobiele ervaring tot zijn recht. Twitteren was niet langer een soort sms’en. Je kon linken, foto’s delen. Het waren niet meer alleen woorden.”

In de nieuwe Apple-software die vandaag gelanceerd werd, is Twitter volledig geïntegreerd. Waarom koos Apple voor Twitter?

„Vandaag is een fantastische dag, waarschijnlijk de grootse software lancering in de geschiedenis, in elk geval van Apple. Vrienden van mij bij Apple denken dat de mensen van Apple en Twitter elkaar heel erg goed begrijpen. En ik weet niet hoe goed Steve en Mark met elkaar konden opschieten (Steve Jobs en Mark Zuckerberg van Facebook, red.).”

Hoe ziet u de politieke impact van Twitter? Iemand als Malcolm Gladwell was sceptisch over de revolutionaire kracht. Je hebt nog steeds moedige mensen nodig, schreef hij.

„Het zit niet ingebakken in de tool, dat ben ik met hem eens. Maar activisme zit wel in het dna van de bedenkers van Twitter. Alle oprichters waren zeer sociaal betrokken. En de tool die we hebben gebouwd, bleek de perfecte flashmobtool. Je zag het in Iran of Kaïro. Of nu, met Occupy Wall Street. En Twitter is ontstaan vanuit mensen die met open source software bezig waren. Open source is een instrument voor activisme dat vaak over het hoofd wordt gezien. Ik zie mijzelf ook als een activist.”