TMG wil huis-aan-huisbladen saneren

TMG, uitgever van onder meer De Telegraaf, wil nog dit jaar verder saneren. „De omzet moet omhoog, de kosten omlaag.”

Rotterdam. De Telegraaf Media Groep (TMG) overweegt haar huis-aan-huisbladen te saneren en samen te voegen met HDC Media dat regionale kranten uitgeeft (onder meer het Haarlems Dagblad, de Gooi- en Eemlander en het Noordhollands Dagblad). De sanering zou 80 van de in totaal 300 voltijdbanen kosten, volgens ingewijden tegenover persbureau Dow Jones.

Uitgever Wegener nam eind 2009 een aantal huis-aan-huisbladen van toenmalig uitgever PCM – tegenwoordig De Persgroep Nederland – over, ook met het doel die samen te voegen met haar regionale dagbladen. Maar volgens woordvoerder Hans Elekam van TMG behoort de integratie tot één van de vele plannen die intern circuleren voor een ‘interne strategie update’. „Er wordt bedrijfsbreed in kaart gebracht hoe de omzet verhoogd kan worden en de kosten verlaagd kunnen worden. In dat verband worden talloze mogelijkheden benoemd om dat doel te bereiken. Want het gaat om aanscherping van de bedrijfsstrategie die intensiever zal zijn dan andere jaren. Daarover komt begin volgend jaar helderheid.”

Volgens een woordvoerder van CNV Media zijn de bonden enkele maanden geleden geïnformeerd over het voornemen van die sanering, maar kon de directie op dat moment geen duidelijkheid verschaffen over de inhoud van de plannen. „TMG informeert over het algemeen de bonden keurig over aanstaande reorganisaties. Ik verwacht op korte termijn geïnformeerd te worden”, aldus Peter Bloemendaal van die bond.

TMG opereert op een grillige mediamarkt zonder duidelijkheid over de positionering van met name de gedrukte media. De oplage van De Telegraaf, het vlaggenschip van het bedrijf, zakte in het tweede kwartaal van dit jaar met 43.000 exemplaren. Het gratis dagblad Spits, volledig afhankelijk van advertentie-inkomsten, droeg niet bij aan het bedrijfsresultaat. Hetzelfde geldt voor de huis-aan-huisbladen. De aandelenkoers daalde het afgelopen jaar van 16 naar 10,25 euro. De winstmarge liep terug van van 9,8 naar 9 procent.

Meer succes heeft TMG met haar digitale producten, waaronder het vorig jaar overgenomen sociale netwerk Hyves. TMG kocht Hyves vorig jaar voor 53 miljoen euro. Andere geïnteresseerden waren onder meer PCM, Wegener, RTL, Sanoma en het Amerikaanse bedrijf Myspace.

De marktpositie van Hyves is, met maandelijks 5 miljoen gebruikers, stabiel. Het aantal gebruikers van Hyves Games steeg tot ongeveer 4 miljoen gebruikers. Hyves is goed voor een omzet van rond de 20 miljoen euro en een winstmarge van 9 procent.

Forse groei boekte TMG met eigen videoactiviteiten van TMG-dochters Pilarczyk Mediagroep en Video Media. Die maken filmpjes voor de eigen sites en voor derden.

TMG reorganiseert al sinds 2008, een proces dat uiteindelijk 600 formatieplaatsen kost. TMG, Wegener en de NDC-Mediagroep besloten vorig jaar om de distributie van kranten, waar mogelijk, gezamenlijk te doen. NDC en Wegener bezorgen dan in hun regionale verzorgingsgebieden De Telegraaf en verspreiden Spits. Eind vorig jaar gebeurde dat voor het eerst in Twente. Inmiddels zijn daar Drenthe, Overijssel, Gelderland, Flevoland,Zeeland en Noord-Brabant aan toegevoegd. TMG kan daardoor aanzienlijk besparen op het eigen distributiebedrijf.