Ik maak climaxen en groot dik

Hij vliegt naar zijn werk in een privéjet en heeft een nummer-1-hit in de VS.

Nu wil Nick ‘Afrojack’ van de Wall (24) de concertzalen in met „dans, show en passie”.

NEW YORK, NY - SEPTEMBER 21: Singer/actress Beyonce Knowles attends the Beyonce Pulse fragrance launch at Penthouse (PH-D) at Dream Downtown on September 21, 2011 in New York City. Mike Coppola/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY == AFP

Nick van de Wall uit Spijkenisse, artiestennaam ‘Afrojack’, kan over al zijn dancenummers een verhaal vertellen. De succesvolste Nederlandse popmuzikant van het jaar houdt van verhalen. Hij speelt graag in zijn eentje verhalende games op de PlayStation 3 en citeert met plezier uit populaire actiefilms uit de jaren tachtig, zoals Die Hard en The Terminator. Via de sfeervolle role playing games die hij speelt, ontdekte hij klassieke muziek. De 24-jarige rijzige club-dj en danceproducer – hij is 2,07 meter lang – laat, terwijl hij een stukje pizza eet, op zijn laptop twee minuten digitale orkestmuziek van eigen hand horen.

„Hoor je dat?” vraagt hij. „Heel veel elementen van klassieke muziek komen terug in dance. De opbouw, de arrangementen, hoe je een verhaal vertelt. Zelfs harde partyplaten hebben een verhaal. Bepaalde thema’s spelen in het nummer bijvoorbeeld een wedstrijdje met elkaar. Het is net als bij het schrijven van een film of een boek, alleen veel korter. Ik vertel mijn verhaal in vier minuten.”

De twintiger uit Spijkenisse is een ongekend succesrijke verhalenverteller – eentje die letterlijk naar zijn werk vliegt in een privéjet. In het ruime pand van boekingskantoor Ace Agency in de Jordaan in Amsterdam hangen overal posters van Afrojack met een grote zonnebril op; de brillenglazen weerspiegelen een feestende massa. Afrojack bouwde zijn succes in het internationale popklimaat op de dansvloer, met razende danceplaten en extatische remixen. Hij is doorgaans geen subtiele verhalenverteller. De producer en club-dj kwam bovendrijven met snoeihard gemixte beukende beats, vaak met opbouw naar een climax met penetrante pieptonen of vocale samples.

Afrojack laat op de bank in zijn boekingskantoor een remix horen die hij aan het maken is voor popzanger Enrique Iglesias. Hij hoorde het origineel voor het eerst op de radio nadat hij de remix al had toegezegd, vertelt hij. Afrojack: „Ik dacht: nee hè, moet ik die remixen?” In zijn versie laat Afrojack het vrij zoete origineel van Iglesias ontaarden in gierend opgevoerde clubmuziek. Hij verdraait de stem van Iglesias volledig en zet die vooral in als sample; als een stotterend onderdeel van de opzwepende percussie: ‘Mo-mo-mo-mo-more…’ Jasja Heijboer van Ace Agency vraagt: „Trekken ze dat, denk je?” Afrojack haalt zijn schouders op. „Dat moet maar.”

In het oeuvre van Afrojack zijn twee soorten remixen, legt hij uit: de eigenzinnige clubremix en de veel duurdere popremix voor supersterren die met zijn geluid „veel geld willen verdienen”. Bij die categorie gunt hij zichzelf de vrijheid de popvocalen naar zijn hand te zetten. „Ik vervorm de artiest naar mijn geluid”, zegt Afrojack, „of het nou Madonna is of Lady Gaga. Als ik het niet eens ben met de melodie, verander ik die..” Jasja Heijboer: „Enrique zal er vast dolblij mee zijn.”

Die kans is inderdaad groot. De afgelopen jaren is het geluid van Europese dance dominant geworden in de Amerikaanse popmuziek. Van pop en soul tot hiphop overheerst de elektronische vierkwartsmaat. En wie het afgelopen jaar popmuziek hoorde, hoorde Afrojack. Hij scoorde internationaal een hit met zijn eigen Take Over Control, met de Nederlandse zangeres Eva Simons. En hij coproduceerde de beats van wereldhits: „Voor ‘Girls’ van Beyoncé tekende ik het contract een dag voordat ze het uitvoerde bij de uitreiking van de MTV Awards. Dat geld is toch mooi meegenomen en Beyoncé introduceert mijn muziekstijl weer bij andere mensen.”

Voor nationale dance-dj’s als Afrojack en Chuckie, met wortels in de Nederlandse urban scene, was de samensmelting van Amerikaanse urban muziek met Europese dj-cultuur al veel langer een natuurlijke stap. Ze noemen beiden het nationale fenomeen ‘bubbling’ een oerbron: de eind jaren tachtig in Den Haag en Rotterdam populaire trend om dancehall, hiphop en r&b op een pulserend ritme zodanig te versnellen, dat vocalisten soms als Mickey Mouse gingen klinken.

„Mijn vorm van dance, die cross-over tussen hiphop, dance en Nederlandse bliepjeshouse uit de jaren negentig, hoor je nu in bijna elke grote popplaat terug. Ik ben er het bekendst mee en het is leuk dat iedereen mijn stijl probeert na te maken. Maar mijn muziek komt ook ergens vandaan. En dit gaat ook weer voorbij.”

Maar op dit moment is de invloed van Afrojack groot. Vorig jaar zat hij met Guetta en will.i.am van The Black Eyed Peas in Guetta’s studio op Ibiza. „Alle drie met een laptop op een kratje en een magische usb-stick die rondging, terwijl we steeds iets toevoegden.” Zijn belangrijkste bijdrage? „Ik begrijp heel goed hoe ik het geluid van de climax in dance groot en dik kan maken.”

Zelf leerde Afrojack van Guetta „het werken met melodieën en akkoorden, het schrijven van liedjes”. Want dat moet het volgende hoofdstuk van zijn verhaal worden: promoveren van de clubs naar de concertzalen. Hij wil niet alleen als dj willekeurige massa’s oppeppen, maar zijn eigen megashow uitventen met lichten, filmpjes en gastartiesten. „Ik wil mijn fans een trip geven zoals Daft Punk doet, met een combinatie van geluiden en climaxen die je niet zomaar van iTunes kunt afhalen. Je ging toch vroeger ook niet naar een optreden van Michael Jackson om hem stil achter een microfoon Billy Jean te horen zingen; je wilt dans, show en passie.”

Maar eerst trekt de veelgevraagde dj uit Spijkenisse de komende maanden de wereld rond. Soms voor torenhoge gages. Jasja Heijboer: „Dat kan drie, vier keer modaal zijn op een avond.” Afrojack: „Hoeveel is modaal?” Heijboer: „Ongeveer 30.000 euro…” Afrojack: „Dus nog wel meer, dan.”

„Ik ben geen groot talent”, vindt Afrojack zelf, „maar wanneer je zoals Ronaldinho elke dag vijf uur lang een voetbal hooghoudt in de garage, kun je de bal op een gegeven moment op je neus balanceren. Dit is wat ik leuk vind en ik heb maar één leven, dus ik zorg dat ik al mijn tijd gebruik om het zo goed mogelijk te doen.” Hij pauzeert even. „Het is me wel gelukt.”

Dance

Afrojack

Te zien tijdens Amsterdam Dance Event: op 20 okt. met zijn eigen feest Jacked in club AIR, op 21 okt. met David Guetta in club The Sand en op 22 okt. op Kings of Ace in The Sand. www. amsterdam-dance-event.nl