Gulle suggesties

Armen Eloyan: End of summer, beginning of autumn. T/m 12 november bij Upstream Gallery, Van Ostadestraat 294, Amsterdam. Inl. info@upstreamgallery.nl. ****

Het is een ontmoeting uit een sprookjesverhaal dat zich in het hier en nu én in een donker verleden afspeelt. De gebroeders Grimm staan erbij en mengen ingrediënten door het verhaal; de hedendaagse Duitse schilder Anselm Kiefer en de Amerikaanse striptekenaar Carl Barks roeren mee. Het sprookje speelt zich af in een blokhut die herinnert aan de onheilszwangere zolders van Kiefer. Aan een schots en scheve tafel zitten een wolf en een man. De wolf rookt een sigaret. De man kan houthakker zijn, jager, boer of hobby-tuinder. Het verhaal stokt: er is geen schrijver die verder vertelt. Er zijn nerven, balken en planken, een raamkozijn. Maar vooral is er een schilder die gul suggesties uitstrooit over de lezer.

Die schilder is Armen Eloyan, de in 1966 in Armenië geboren kunstenaar die na een verblijf aan de Rijksakademie in Amsterdam in 2005 een zwiep gaf aan zijn carrière. Zijn schilderijen, vaak met een zwaar impasto geschilderd, zijn hartstochtelijk, extremistisch en vinden gretig aftrek op beurzen in het buitenland en bij buitenlandse galeries. Eloyans doeken refereren aan het gemak van het stripverhaal, aan de oneliner en de soundbite. Maar ze zijn het tegendeel.

Dat blijkt op de solo die Eloyan nu ook in een Amsterdamse galerie heeft. De kunstenaar woont zelf in Zürich, zijn vaste galerie zit in Londen. Upstream heeft wat dat betreft een primeur. Voordat de tentoonstelling met nieuw werk van Eloyan afgelopen zaterdag opende, was dan ook bijna de helft van de schilderijen verkocht.

Fairytale – een kolossaal doek met de wolf en de man – is de grootste blikvanger. Daaromheen hangen drie schilderijen, waarvan twee – een zwart woeste en een licht vrolijke viking – het beste als tweeluik fungeren. Ook toont Eloyan zo’n twaalf tekeningen. Die tekeningen – in rode en zwarte contouren aangezet en met (typisch voor Eloyan) de tekstballonnen onleesbaar gemaakt – staan stilistisch gezien in groot contrast met de schilderijen. Ze zijn in heldere striptaal neergezet en stellen het menselijk leven voor als iets wat een lachwekkend droevige affaire kan zijn, terwijl de natuur eeuwig in rust is en volmaakt in zichzelf.

Lucette ter Borg