Mahler als raamwerk voor woord- en klankkunst

De waan van de dag door het Nederlands Blazers Ensemble 11/10 Arnhem; herh. 12/10 en 13/10 Amsterdam ***

Eén week de tijd om iets nieuws te maken. Dat kregen zes schrijvers/dichters en zes componisten voor het programma De waan van de dag van het Nederlands Blazers Ensemble. Onder tijdsdruk ontstond een gevarieerd aanbod van op de actualiteit inspelende woord- en klankkunst. Het Adagio uit Mahlers Negende Symfonie, gearrangeerd door de Duitse componist Ulrich Leyendecker, doet in het programma dienst als raamwerk.

Het contrast tussen Mahlers monumentale bespiegeling op de dood en de dagelijkse vluchtigheid van een eeuw later kan nauwelijks groter zijn. Een slim programma-idee, dat echter niet in alle gevallen garant blijkt te staan voor beklijvende muziek en poëzie. Zo speelt Ilja Leonard Pfeijffer een virtuoos omkeringenspel met de taal van Wilders, maar mist de furieuze maatschappijkritiek van de jonge rapper Martijn Holtslag raffinement. Regelmatig verdrijven de woorden de muziek naar de achtergrond.

Het pièce de résistance van de avond is meer dan een eeuw oud. De mooie bewerking voor blaasensemble geeft een verrassende kijk op Mahlers Adagio, hoewel zij niet de pregnantie heeft van het origineel, gedragen door eindeloze strijkertonen. De blazers moeten hard werken voor hun blik op de eeuwigheid, en uiteindelijk stokt de adem.