Iedereen aan het free runnen

In de bioscoop draaien twee speelfilms met free running. Op internet is de sport alomtegenwoordig. Wordt free running mainstream?

Beoefenaars van de sport free running rennen zo sierlijk mogelijk van A naar B, waarbij onderweg allerlei obstakels worden gebruikt, zoals muurtjes, daken en relingen. Snelheid wordt gekoppeld aan acrobatiek, fysieke uitdagingen aan mentale beheersing en controle. Het bestaat al jaren, maar is opeens in twee Nederlandse speelfilms te zien die vlak na elkaar uitkomen. Vorige week ging de dansfilm Body Language in première, waarin Lorenzo van Velzen Bottazzi zijn kunsten vertoond, bekend uit So You Think You Can Dance. Vanaf morgen draait Razend in de bioscoop. Deze Cary Slee-verfilming is opgepept met enkele dynamische free run-scènes. Ze werden gecoördineerd door Philip van Ees van het in free running gespecialiseerde bedrijf Progression, dat zich richt op les geven, scouten van talent en het geven van demonstraties en presentaties. Tim Holwerda is verbonden aan Progression en speelt in Razend Arnout, een freerunner die is bevriend met hoofdpersoon Sven.

Toen het boek van Cary Slee in 2000 verscheen, zaten de free runners er niet in, de pubers deden elf jaar geleden aan breakdancing. Indertijd bestond free running nauwelijks. Inmiddels staan er meer dan een miljoen free running-filmpjes op YouTube en verspreidt de sport zich als een vuurtje over de wereld.

Free running in Nederlandse speelfilms. Zijn Van Ees en Holwerda niet bang dat het te mainstream wordt? Philip van Ees: „Ik vind het leuk dat het nu bekender wordt: hoe meer mensen het doen, hoe meer begrip en respect er voor de sport komt. Dat is beter dan vroeger, toen werd je raar aankeken of weggestuurd. Er zijn mensen die hard roepen dat het underground moet blijven, maar dat is bescherming van je eigen ding.”

Tim Holwerda: „Ik denk dat het nu echt z’n plek heeft gevonden. Kijk maar naar series als NCIS en Hollywoodfilms als Prince of Persia of de vijfde Fast and Furious-film, waarin free run-scènes zitten of personages die ergens landen en dan doorrollen, net als bij free running.”

Van Ees begon acht jaar geleden met de sport. Holwerda 4,5 jaar geleden, toen hij begeesterd raakte na het zien van filmpjes op YouTube. Hij raakte bevriend met Van Ees, en via via hoorde hij over de audities voor free runners in Razend.

Van Ees: „We hebben één dag in de Bijlmer de free run-stukken opgenomen. Dat was voor ons een goede locatie om veel van ons kunnen te laten zien. Regisseur Dave Schram maakte zijn wensen kenbaar en die heb ik vertaald naar de realiteit van free running. Wat kan en is filmbaar? Sommige sprongen zijn eenvoudigweg niet goed te filmen, dan kun je beter een andere sprong doen die er wel goed uitziet. En omdat wij eerder meededen in videoclips en commercials hadden wij ervaring met het filmen van free running en konden we suggesties doen voor de choreografie. Free running is moeilijk, maar moet er makkelijk uitzien. Het is een sierlijke sport die zich uitstekend leent voor film.”