Ieder voor zich en niemand voor de film

The Three Musketeers 3D. Regie: Paul W.S. Anderson. Met: Matthew Macfadyen, Ray Stevenson, Luke Evans, Orlando Bloom, Milla Jovovich, Mads Mikkelsen. In: 86 bioscopen. ***

Het populaire boek Les trois mousquetaires van Alexandre Dumas, uit 1844, is talloze malen verfilmd. De nieuwste versie van Resident Evil-regisseur Paul W.S. Anderson is in 3D. Het probleem van de grotendeels in de Duitse Babelberg-studio’s gedraaide film is besluiteloosheid en een wat zwalkende toon. Hij wil tegelijkertijd een enerverende actiefilm, humoreske komedie en gedetailleerd aangeklede kostuumfilm zijn. Een genrepudding, vergelijkbaar met een Europudding. Dat begrip omschrijft deze film uitstekend: acteurs uit allerlei landen, onder wie de Oostenrijker Christoph Waltz als kardinaal Richelieu en de Deen Mads Mikkelsen als Rochefort, die met Duits geld in een Duitse filmstudio onder regie van een Engelsman een historische Franse avonturenroman verfilmen.

Als dat maar goed gaat. Niet dus. Het beroemde adagium uit het boek ‘All for One, One for All’ gaat niet echt op voor deze film, die nooit één geheel wordt.

De door de makers toegevoegde anachronismen werken het best, zoals voorwerpen die begin 17de eeuw niet bestonden, maar zouden hebben kunnen bestaan als bijvoorbeeld de uitvindingen van Leonardo da Vinci succesvol waren uitgevoerd. Het eerste, verrassende beeld dat we van Athos zien, is als hij in Venetië uit het water opduikt in een ouderwets duikerspak dat pas veel later werd uitgevonden. Later zien we een luchtschip dat door schurk Buckingham is gebouwd, naar een gestolen schets van Da Vinci.

Zulke anachronistische elementen zitten ook in een paar dialogen, die daardoor meteen leuk zijn, zoals de opmerking van Athos dat er door de economische crisis bij hen geen plek is voor de vierde musketier, D’Artagnan. De speciale effecten daarentegen zijn vaak matig, de makers hadden duidelijk geen Hollywoodbudget tot hun beschikking. En de paradox van 3D, dat graag realisme benadrukt maar vaak uiterst kunstmatig is, blijkt ten volle. De weelderige vertrekken van de jonge koning Lodewijk XIII zien eruit als een slechte, kitscherige kijkdoos.

André Waardenburg