Slechte cijfers CSM nopen tot reorganisatie

Voedingsmiddelenbedrijf CSM gaf gisteren opnieuw een winstwaarschuwing af. De aandelenkoers dook met bijna een vijfde omlaag.

’s Werelds grootste fabrikant van bakkerijproducten CSM (Centrale Suiker Maatschappij) heeft wéér een dreun gekregen. En deze kwam zelfs nog harder aan dan de vorige.

Drie maanden geleden verraste CSM al met een winstwaarschuwing. De aanleiding was de toegenomen prijs van grondstoffen: hogere kosten voor oliën, suiker, cacao, meel en mais zouden het bedrijf in de eerste helft van het jaar bijna een kwart miljard euro extra kosten: 240 miljoen in plaats van de geraamd 200 miljoen euro. De waarde van het aandeel CSM daalde na dat slechte nieuws van 5 juli met 7,45 procent.

En hoewel de directie van CSM in augustus nog in een jubelstemming verkeerde toen de cijfers met bijna 8 procent waren opgekrabbeld, kwam het concern gisteren opnieuw met een winstwaarschuwing. Dit keer leidde die tot een koersval van maar liefst 19,9 procent. Vanochtend stond het aandeel op 10,78 euro. Ter vergelijking: begin juli lag de waarde nog boven de 23 euro.

De tweede winstwaarschuwing is te wijten aan een verdere verslechtering van de markt. Het in Diemen gevestigde bedrijf, dat onder meer cakejes en muffins levert aan horecazaken, ging er aanvankelijk van uit dat de zuivere operationele winst (‘ebita’) in de tweede helft van dit jaar min of meer gelijk zou blijven aan die van de tweede helft van 2010: 112,7 miljoen euro. Maar die aanname is ingehaald door de realiteit, stelde CSM gisteren in een persbericht. Augustus en september waren „teleurstellend”. De hogere grondstofprijzen werden doorberekend aan de klant en dat leidde tot minder verkoop. De hoop dat de afzet en de verkoopprijzen zouden herstellen en dat die de hogere grondstofkosten zouden compenseren, bleek onterecht.

CSM rekent nu op een bedrijfsresultaat van ongeveer 30 miljoen euro in het derde kwartaal, terwijl dat een jaar eerder nog 56,7 miljoen was. De vooruitzichten voor het van oudsher sterke vierde kwartaal zijn weliswaar iets positiever, maar ook dat resultaat wordt door de verslechterde marktomstandigheden beïnvloed.

Een reorganisatie, inclusief het schrappen van banen, is onvermijdelijk, zegt CSM. De herstructureringsplannen worden aan het eind van de maand bekendgemaakt, als CSM naar buiten treedt met de cijfers over het derde kwartaal. Het voedingsmiddelenconcern wil de structurele kosten omlaag brengen, in 2012 met 30 miljoen euro en daarna met 50 miljoen euro per jaar. Het management in de Verenigde Staten, waar CSM het hardst getroffen wordt door de recessie en het afnemende consumentenvertrouwen, is al vervangen.

CSM is in 1919 opgericht voor de productie van suiker uit suikerbieten. Vanaf het midden van de jaren zeventig is het bedrijf uitgegroeid tot de grootste leverancier van bakkerijproducten. Deze klassieke bakkerijdivisie is goed voor circa 85 procent van de omzet, maar groeit nog amper. Om die reden investeert CSM flink in de melkzuurdivisie Purac, dat lactiden maakt die ruwe olie moeten vervangen als grondstof voor plastic, en veel potentieel heeft.

CSM heeft ruim 9.600 werknemers en klanten in 25 landen. In 2010 bedroeg de jaaromzet bijna 3 miljard euro. De nettowinst lag net onder de 100 miljoen euro. 60 procent van de omzet van CSM gaat op aan de inkoop van grondstoffen.

    • Barbara Rijlaarsdam