Olievlek getroffen schip Nieuw-Zeeland groeit - ‘ergste milieuramp in geschiedenis’

Heavy seas and misty weather surround the cargo ship Rena that is stuck on the Astrolabe Reef, about 14 miles (22 kilometers) from Tauranga, New Zealand, Tuesday, Oct. 11, 2011. The Liberia-flagged Rena, carrying 1,351 containers of goods and about 1,700 metric tons of fuel oil on board, has been foundering since it ran aground last Wednesday and the government has demanded to know why the ship crashed into the well-charted reef in calm weather. The ship has been leaking fuel, leading to fears it could cause an environmental disaster if it breaks up further. (AP Photo/New Zealand Herald, Alan Gibson) AUSTRALIA OUT, NEW ZEALAND OUT Het containerschip Rena liep vannacht schade op door hevig noodweer. Foto AP / Alan Gibson

De olievlek van het containerschip voor de kust van Nieuw-Zeeland groeit nu het weer is verslechterd. Het schip verliest grote hoeveelheden dikke stookolie die aanspoelt bij nabijgelegen stranden. Vorige week dinsdag liep het schip op een rif bij het Noordereiland.

Ergste milieuramp in de geschiedenis

Door hevig noodweer liep het schip vannacht opnieuw zware schade op. Het olielek vormt de grootste maritieme milieuramp in de geschiedenis van het land, aldus de Nieuw-Zeelandse regering vandaag.

Het 236 meter tellende containerschip Rena, varend onder Liberiaanse vlag, heeft 1.700 ton zware stookolie aan boord. Inmiddels is daarvan al 350 ton ontsnapt. De Nieuw-Zeelandse autoriteiten hebben mensen op de stranden gewaarschuwd voor het eten van schaal-en schelpdieren.

Een vervuild nabijgelegen strand. Foto AP / Natacha PisarenkoEen vervuild nabijgelegen strand. Foto AP / Natacha Pisarenko

Nieuw-Zeeland vreest nog altijd dat de olietanker in tweeën breekt. Op de Bay of Plenty, waar de Rena is gestrand, is een gebied van vijf kilometer met slib vervuild. Vliegtuigen en helikopters proberen de olie met chemicaliën op te lossen, tot nu toe tevergeefs.