Kort nieuws Media

TNT: vervolg op Dallas

Rotterdam. De Amerikaanse tv-zender TNT maakt een vervolg op de serie Dallas (1978-1991). De nieuwe serie gaat over de volgende generatie van Texaanse oliebaronnen die elkaar met smerige streken het leven zuur maakt, maar bevat ook de sterren uit de eerste reeks. JR Ewing (Larry Hagman) zit er weer in, alsmede zijn broertje Bobby (Patrick Duffy), en zijn dorstige vrouw Sue Ellen (Linda Gray). Maar het draait nu om de kinderen, die ongeveer hetzelfde gevecht uitvechten als hun vaders. Josh Henderson (Sean uit 90210) speelt de slechte zoon van J.R.: John Ross Ewing III. Jesse Metcalfe (de lekkere tuinman uit Desperate Housewives) speelt de brave adoptiezoon van Bobby, Christopher. Brenda Strong (de overleden vertelster in Desperate Housewives) speelt Bobby’s nieuwe vouw Ann. In 1996 en 1998 maakte de cast al twee reüniefilms voor tv: JR Returns en War of the Ewings. De nieuwe serie komt volgend jaar op tv. (NRC)

Honger in Sesamstraat en een lied voor Pino

Rotterdam. Kinderprogramma Sesamstraat nodigt kijkers uit om een lied te schrijven voor Pino. De vogel scoorde eerder hits met Lief lieveheersbeestje, Mijn achterkant en Stoepkrijt. Op Sesamstraat.nl kunnen kinderen tot 8 november hun liedje insturen. Componist Henny Vrienten kiest de beste inzending. Ondertussen werden de Amerikaanse kijkers van Sesame Street zondag vergast op een nieuw personage, Lily, een kind dat opgroeit in honger en armoede. De paarse pop met rood haar vertelde in een special dat ze vrijwilliger is bij de voedselbank waar ze zelf ook eet. Meer dan in Nederland is de Amerikaanse Sesame Street gericht op arme kinderen, om ze scholing per tv aan te bieden. In de VS hebben naar schatting 17 miljoen kinderen vaak niet te eten. (NRC)

Franse Huffington Post samen met Le Monde

Rotterdam. De invloedrijke Amerikaanse website The Hufftington Post komt eind dit jaar met een Franse editie. Oprichter Arianna Huffington werkt samen met de Franse krant Le Monde en uitgever Les Nouvelles Editions Indépendantes. In juli opende The HuffPo al een Britse editie. De site trekt 37 miljoen bezoekers per maand met zijn combinatie van serieuze verslaggeving over politiek en economie en (links naar) roddel over beroemdheden. Veel prominenten werken mee. Huffington verkocht haar site in februari voor 230 miljoen euro aan AOL. (NRC)