Betalen voor een menselijk gezicht

Morgen begint het SBS-programma Op Vakantie, over en betaald door reisorganisatie Corendon.

Het is weer een nieuwe stap in productreclame op tv.

Een tv-programma over een reisorganisatie, betaald door een reisorganisatie. Morgen begint SBS 6 met Op Vakantie over touroperator Corendon. Het is de Nederlandse variant van Airline, dat vooral bekend is van de beelden van wanhopige passagiers aan de balies van vliegmaatschappij Easyjet.

Het is niet nieuw dat tv-programma’s worden gesponsord. RTL en SBS hebben speciale afdelingen die samen met adverteerders programmaconcepten bedenken. Voor zenders zit in deze vorm van programmering de grote groei in reclame-inkomsten. En, ook fijn, uit recent onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat kijkers zich minder ergeren aan reclame ín programma’s dan aan spotjes tussendoor.

Voorlopig is het vooral productreclame, denk aan een actrice in Goede tijden slechte tijden die voor de camera een zakje chips van een goed zichtbaar merk eet of een modellencontract voor de winnares van Holland’s Next Top Model. Dat Corendon nu betaalt voor een programma over het bedrijf zelf, gaat een stap verder.

Voor rekening van Corendon komen: accommodatie, tickets en de kosten voor montage en opnames. In ruil daarvoor krijgt het bedrijf een tiendelige serie, gemaakt door productiemaatschappij Skyhigh TV (Knevel & Van den Brink, Het Familiediner). Er wordt onder meer gefilmd in Griekenland, Dubai en Turkije. Het programma volgt de opleiding van nieuwe piloten, het samenstellen van een nieuw vliegtuigmenu (wel of geen broodje kaas?), bespreekt ‘retrobestemmingen’ als Macedonië en volgt directeur Atilay Uslu, die in Dubai een nieuw vliegtuig koopt.

Een ideale advertentiecampagne?

Atilay Uslu: „We blijven gewoon reclames uitzenden, maar met een eigen programma kun je iets extra’s doen. Consumenten hebben geen beeld bij een bedrijf. We willen met deze serie Corendon een menselijk gezicht geven. Laten zien: dit is de Corendon-familie.”

Je wil een tv-programma beginnen. Hoe gaat zoiets?

„Het productiebedrijf heeft ons benaderd, niet andersom. Ze wilden een soort Airline maken, maar dan zonder de balies. Ze wilden zien hoe wij ter plaatse problemen oplossen.”

Dat heeft flink wat gekost.

„Daar doen we geen mededelingen over. Dat is afgesproken met SBS.”

Heeft u invloed op de inhoud?

„We mogen niet tornen aan wat er is gemaakt. We krijgen de beelden wel van tevoren te zien. Daar horen ook fouten bij die onze mensen maken, die laten we gewoon zien. In de eerste aflevering wordt een klant aan het woord gelaten, die in een accommodatie vol schimmel op Kreta is gezet. Het is voor ons ook eng om dat straks allemaal terug te zien.”

Maar u betaalt. Garandeert dat niet automatisch dat uw personeel niet alleen maar blunderend te zien is?

„We gaan er vanuit dat het een goede, gebalanceerde uitzending wordt.”

Op vakantie, SBS 6, morgen 23.20 - 23.50 uur.