Betalen voor een menselijk gezicht

Morgen begint het SBS-programma Op Vakantie, over en betaald door reisorganisatie Corendon.

Het is weer een nieuwe stap in productreclame op tv.

Een tv-programma over een reisorganisatie, betaald door een reisorganisatie. Morgen begint SBS 6 met Op Vakantie over touroperator Corendon. Het programma is een Nederlandse variant van Airline, dat vooral bekend is van de beelden van wanhopige passagiers aan de balies van vliegmaatschappij Easyjet.

Dat een tv-programma gesponsord wordt, is niet nieuw. RTL (RTL Concepts) en SBS (SBS Creative) hebben zelfs speciale afdelingen, die samen met adverteerders concepten voor programma’s bedenken. Voor zenders zit in deze vorm van programmering de grote groei in reclame-inkomsten. En, ook fijn, uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam bleek dat kijkers zich minder ergeren aan reclame in programma’s dan aan reclamespotjes tussendoor.

Voorlopig blijft dat vooral bij productreclame, denk aan een GTST-actrice die voor de camera een zakje Dorito’s leeg eet of een modellencontract bij Holland’s Next Top Model. Dat Corendon zich nu verbindt aan een programma dat gaat over het bedrijf zelf gaat weer een stap verder.

Corendon betaalt de kosten: accommodatie, tickets en de kosten voor montage en opnames. In ruil daarvoor krijgt het bedrijf een tiendelige serie, gemaakt door productiemaatschappij Skyhigh TV, ook verantwoordelijk voor Knevel & Van den Brink. Er wordt onder meer gefilmd in Griekenland, Dubai en Turkije. Het programma volgt de opleiding van nieuwe piloten, het samenstellen van een nieuw vliegtuigmenu (wel of geen broodje kaas?), bespreekt ‘retrobestemmingen’ als Macedonië en volgt directeur Atilay Uslu, die in Dubai een nieuw vliegtuig gaat kopen.

Dat klinkt als een ideale advertentiecampagne.

Atilay Uslu: „We blijven gewoon reclames uitzenden, maar met een eigen programma kun je iets extra’s doen. Consumenten hebben geen beeld bij een bedrijf. We willen met deze serie Corendon een menselijk gezicht geven. Laten zien: dit is de Corendon-familie.”

Je wil een tv-programma beginnen. Hoe gaat zoiets?

„De productiemaatschappij heeft ons benaderd, niet andersom. Ze wilden een soort Airline maken, maar dan zonder de balies.”

Dat heeft flink wat gekost.

„Daar doen we geen mededelingen over. Dat is afgesproken met SBS.”

Hebben jullie invloed op wat wel en niet uitgezonden mag worden?

„We mogen niet tornen aan wat er is gemaakt. We krijgen de beelden wel van tevoren te zien. Daar horen ook fouten bij die onze mensen maken, die laten we gewoon zien. In de eerste aflevering wordt een klant aan het woord gelaten, die in een accommodatie vol schimmel op Kreta is gezet. Het is voor ons ook eng om dat straks allemaal op beeld terug te zien.”

Maar jullie betalen. Garandeert dat niet al automatisch dat de uitzendingen niet alleen maar uit blunderend Corendon-personeel bestaan?

„We gaan er vanuit dat het een goede, gebalanceerde uitzending wordt.”