Kijk, daar is sponsor Jan Kees

Het klinkt wel knus, Voorschotje.nl. Een beetje als balletje hoog houden. De voetballers van NEC doen dat vast graag. Met op de voorkant van hun shirts de naam van de hoofdsponsor: Voorschotje.nl. Een verlener van minikredieten.

Maar die tekst op de spelersborsten is incompleet. Dat vindt Tweede Kamerlid Elly Blanksma, financieel specialiste van de CDA-fractie. Zij pleit voor de toevoeging ‘Geld lenen kost geld’, zo liet ze de NOS weten.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) raadt consumenten en bedrijven af om zaken te doen met bedrijven die illegaal krediet aanbieden. En Voorschotje.nl is er zo een, het leent zonder vergunning geld uit.

NEC reageerde wat zuinigjes toen het NOS Journaal de kwestie vrijdag aan de orde stelde: Voorschotje.nl, vorige maand nog als „een jonge en dynamische partner” gepresenteerd, adverteert elders toch ook?

Sportclubs hebben vaker de neiging om uit te gaan van het principe dat geld niet stinkt, zeker als je er bijna altijd te weinig van hebt. Dus hoe een sponsor eraan komt, dat is hun zorg niet.

Maar nu de crisis in de financiële sector een vervolgfase is ingegaan, zal menige club zich angstig afvragen of ze kan worden meegesleurd in een debacle.

Toen de Staat in 2008 Fortis, destijds sponsor van Feyenoord, van een bankroet redde, maakte toenmalig minister van Financiën Wouter Bos nog de grap dat de reclame-uiting op het shirt van de voetballers zou worden vervangen door ‘Schatkist’. Maar het werd al snel minder leuk. Denk maar aan AZ en DSB.

Bij FC Utrecht zal men zich gelukkig prijzen dat de nu afgewaardeerde Bank of Scotland afgelopen zomer de optie om opnieuw hoofdsponsor van de club te worden, niet heeft gelicht.

Maar verzekeraars en bankiers zijn nog altijd wel in groten getale in de businessboxen van de stadions te vinden. Zit het economisch nog wat verder tegen, dan heeft minister Jan Kees de Jager van Financiën de vipfauteuils straks voor het uitzoeken.

John Kroon