Groen geld verdienen aan je auto

Voor veel mensen is een auto onmisbaar, maar het bezit is duur en een auto staat zo’n 23 uur per dag stil. WeGo-oprichter Daniel Leahy probeert autobezitters te verleiden om hun wagens te verhuren en de wereld zo ook wat groener te maken.

Amsterdam 6-10-2011 Dan Leahy oprichter car sharing WeGo Foto NRC H'Blad Maurice Boyer

De gedachte van toenmalig minister Hans Alders van Milieu om de wasmachine met de buren te delen, kon in 1993 rekenen op hoongelach. Maar de PvdA’er meende het serieus: waarom zou ieder huishouden een wasmachine aanschaffen voor die paar wasjes in de week? Voor het milieu zou het zo veel beter zijn om een wasmachine te delen, betoogde hij.

Tevergeefs.

Het is er nooit van gekomen. Een idee dat op hetzelfde principe is gebaseerd en het wél heeft gered, is het delen van auto’s. Voor veel mensen is een auto onmisbaar, maar het bezit ervan is duur. En een auto staat vaak stil; gemiddeld 23 uur per dag.

De uit Ierland afkomstige Daniel Leahy (40), die al vijftien jaar in Amsterdam woont, is de oprichter van WeGo: een dienst waarbij particulieren hun eigen auto via internet kunnen verhuren. Zijn motto is: „Werk niet voor je auto, maar laat je auto voor jou werken.”

Autobezitters kunnen een paar honderd euro per maand verdienen als zij hun auto ter beschikking stellen aan anderen. Ondertussen hoopt Leahy dat de ‘deeleconomie’ die hij nastreeft, de wereld een beetje groener maakt. „Ik geloof dat geld de motor is achter duurzaamheid. Mensen willen best bewuster met het milieu omgaan, maar je moet ze verleiden. De beste manier is om te zorgen dat ze eraan verdienen.”

Traditionele car sharing-bedrijven, die auto’s verhuren aan mensen die er zelf geen bezitten, bestaan al sinds de jaren negentig. De Vereniging voor Gedeeld Autogebruik schat dat inmiddels 30.000 tot 35.000 mensen gebruikmaken van bedrijven als Greenwheels, Connectcar en Wheels4all. En dat aantal neemt alleen maar verder toe.

WeGo, dat sinds 1 oktober operationeel is, voorziet niet alleen in de behoefte om een auto te huren, maar biedt particulieren mogelijkheden om hun auto te verhuren. Autobezitters kunnen kiezen of zij de huurder willen ontmoeten (WeGo Meet) of alles via internet willen afhandelen (WeGo Direct). Dat laatste kan vooralsnog alleen in Amsterdam-West, maar Leahy wil zo snel mogelijk uitbreiden.

Bij WeGo Meet ontmoeten de verhuurder en huurder elkaar en vindt er een persoonlijke sleuteloverdracht plaats. Ook andere bedrijven, zoals (het eveneens nieuwe) SnappCar, bieden deze dienst aan. Er waren natuurlijk altijd al mensen die hun auto met buren of vrienden deelden, maar het grootste probleem was de autoverzekering bij een ongeluk. Bedrijven als WeGo en SnappCar hebben afspraken gemaakt met verzekeraars, zodat de eigenaar geen risico loopt als zijn auto in de prak wordt gereden. Ook zijn opgebouwde no-claim blijft intact.

Bij WeGo Direct wordt een kastje in de auto gebouwd en hoeft de verhuurder niet zelf de sleutel te overhandigen. De huurder kan door middel van een gps-systeem online zien waar een auto geparkeerd staat, maakt een reservering en kan de wagen openen door met zijn pasje over de voorruit te bewegen. Het kastje registreert de gereden kilometers. De huurder betaalt een brandstofvergoeding per kilometer plus een vast tarief per uur. De afrekening vindt eens per maand plaats.

Het assortiment, dat bij de traditionele autoverhuurbedrijven vaak beperkt blijft tot enkele modellen, loopt bij WeGo uiteen van een jeep tot een camper of een Audi TT (7,40 euro per uur, exclusief kilometertarief). Tot nu toe hebben tientallen autobezitters hun bolides aangemeld.

„Ik vind het fijn dat ik niet op mensen hoef te wachten”, zegt Peter Offermans (38), die zijn zwarte Ford Fiesta verhuurt. „De techniek regelt alles.” Hij heeft zich om twee redenen bij WeGo aangemeld. „De belangrijkste is, plat gezegd, geld. Mijn auto kost ongeveer vijfduizend euro per jaar. Op deze manier kan ik er wat aan terugverdienen, ik ga uit van zo’n tweehonderd euro per maand. En het geeft me een goed gevoel. Hoe meer mensen hun auto’s delen, hoe minder er op de weg rijden. Het is beter voor het milieu en de parkeerdruk vermindert.”

Dat is ook de reden dat stadsdeel Amsterdam-West WeGo subsidieert, zegt GroenLinks-wethouder Dirk de Jager. „De straten in dit stadsdeel zijn vorige eeuw niet ontworpen voor auto’s, maar intussen staan ze er vól mee. Dat tast de leefbaarheid aan.”

De Jager heeft namens het stadsdeel vijftig parkeerplekken ter beschikking gesteld; vergunninghouders die hun auto voor meer dan veertig uur per week aanbieden bij WeGo, komen in aanmerking voor een eigen parkeerplek voor de deur.

Als verhuurders dat willen, zorgt WeGo voor de bestickering van hun auto. Vier kunstenaars hebben felgekleurde, graffiti-achtige afbeeldingen ontworpen. Dit levert naamsbekendheid op voor WeGo – en aanspraak voor de verhuurder. Offermans: „Buren die me nog nooit hadden begroet, knoopten ineens een praatje aan: ‘Wat is dat, WeGo?’”

En Hans Alders? De in Amsterdam woonachtige oud-minister bekent dat hij weliswaar een elektrische auto rijdt, maar deze niet met anderen deelt. En zijn wasmachine ook niet.