De zomer van het kraagje

De nieuwe vrouwenmode is kuis, jong en fris. Het taboe op lief is doorbroken.

PHOTO © PETER STIGTER FILENAME IS DESIGNER NAME WOMENSWEAR SPRING/SUMMER 2012

e afgelopen twee weken, tijdens de modeweken in Milaan en Parijs, werden ze duidelijk neergezet: de vrouwenmodetrends voor voorjaar 2012. Pasteltinten, plooirokken, de jaren vijftig, de jaren twintig, vrolijke (bloem)dessins, sport, wijde broeken, wit, waterleven, een lagere schoen, lange, kaftan-achtige jurken en de invloed van Madame Grès en Cristóbal Balenciaga. Beide ontwerpers werden het afgelopen jaar vereerd met een overzichtstentoonstelling, en dat zijn evenementen die hun sporen nalaten in de collecties. De van het lichaam afstaande, architectonische vormen van Balenciaga (1895-1972) waren onder meer te zien bij Dries van Noten, de sensuele plooien van Grès (1903-1993) bij Lanvin.

Maar de opmerkelijkste trend was nog wel de opmars van het kraagje. In opvallend veel shows dook een lief, zedig kraagje op. Bescheiden van vorm, bijna altijd wit en indien mogelijk dichtgeknoopt.

Een kraagje is een klein, maar bepalend element. Je kunt als ontwerper een kledingstuk zo kort, wild of ingewikkeld maken als je wilt – zie bijvoorbeeld de afgebeelde witte jurk van Givenchy –, zo’n hooggesloten kraagje geeft een outfit iets ontegenzeglijks zedigs en jongs.

Het kraagje heeft een korte aanloop gehad. Afgelopen zomer stond het witte overhemd erg in de belangstelling in de vrouwenmode. Miuccia Prada voorzag de jassen en jurken van zowel de najaarscollectie 2011 van Prada als die van de tweede lijn Miu Miu van kragen in contrasterende kleuren. En modieuze jonge vrouwen zie je op straat sinds een tijdje geregeld in tot aan de hals dichtgeknoopte blouses, vaak gecombineerd met een lange plooirok van American Apparel.

Na jaren van rock-’n-rollmode en torenhoog SM-schoeisel lijkt er behoefte te zijn aan helderheid, kuisheid en rust. Aardige, lieve, pure, soms zelfs schattige mode. Niet bepaald uitgesproken sexy, maar voor wie gevoelig is voor verpleegsters-, nonnen- en schoolmeisjesuniformen toch behoorlijk sensueel.

Lievigheid blijkt, als je naar Miuccia Prada luistert, een vernieuwend, zelfs revolutionair concept. Zoals zij eind september opmerkte na haar Prada-voorjaarsshow in Milaan (waar geen kraagjes in zaten, maar wel plooirokken en waar vooral veel blije afbeeldingen van jarenvijftigauto’s te zien waren): „Ik wilde een lieve collectie maken. Er rust zo’n taboe op dat woord. Waarom moeten vrouwen toch zo agressief zijn?”

Dat taboe lijkt met met ingang van voorjaar 2012 doorbroken.

Lees meer over de shows voor voorjaar 2012 in Milaan en Parijs op nrc.nl/mode.