Claes Iversen: soms tuttig, maar wel érg mooi gemaakt

De modeweken in New York, Londen, Milaan en Parijs zitten er inmiddels op, maar Claes Iversen presenteerde donderdagavond op de valreep nog zijn zomercollectie voor 2012. Als locatie koos de van oorsprong Deense ontwerper een leegstaande verdieping in het Amsterdamse kantorencomplex Zuidpark. Die liep flink vol, met onder anderen presentatrice Renate Verbaan die deze zomer

De modeweken in New York, Londen, Milaan en Parijs zitten er inmiddels op, maar Claes Iversen presenteerde donderdagavond op de valreep nog zijn zomercollectie voor 2012.

Handgeschilderde klaprozenprintHandgeschilderde klaprozenprint

Als locatie koos de van oorsprong Deense ontwerper een leegstaande verdieping in het Amsterdamse kantorencomplex Zuidpark. Die liep flink vol, met onder anderen presentatrice Renate Verbaan die deze zomer trouwde in een creatie van zijn hand. En Stacey Rookhuizen, die onlangs bij X-Factor in een blauwe, vierkante jurk van Iversen verscheen, en vervolgens door honderden Twitteraars vergeleken werd met Spongebob Squarepants.

Dergelijke extreme ontwerpen liet Iversen deze keer niet niet zien. Drie outfits met gigantische pofmouwen kwamen nog het dichtst in de buurt, maar over het algemeen was de collectie behoorlijk klassiek. Iversen liet zich inspireren door steenrijke News Yorkse vrouwen als Nan Kempner en Mona von Bismarck, wat resulteerde in variaties op het klassieke deux piece. De meeste silhouetten waren ingetogen: kokerrokken gecombineerd met korte jasjes, jurken tot net boven de knie met smalle tailleriempjes, en aan het einde een aantal lange jurken tot op de vloer. Opvallend was een handgeschilderde klaprozenprint die in meerdere sets terugkwam.

Borduurwerk in de vorm van kruizenBorduurwerk in de vorm van kruizen

Kempner en Von Bismarck zijn bezitters van omvangrijke couturecollecties, en dus verwerkte Iversen heel wat couturetechnieken in zijn ontwerpen: technieken die hij behoorlijk goed beheerst. Er waren verfijnde borduursels in de vorm van kruizen, soms groot met glimmende stenen, soms klein en subtiel met kraaltjes. Úren handwerk viel eruit af te lezen. Een minpunt waren de wat lompe, nudekleurige lakpumps met plateauzool die de juist zo goed gemaakte kleding niet veel recht deden.

En, zoals dat bij Iversen wel vaker het geval is: een deel van de collectie was wel érg tuttig. De stijve stoffen, zware draperieën en vooral de grote, corsage-achtige strikken zullen geen jong publiek aanspreken.

Toch waren er deze keer meer “jonge” ontwerpen te zien dan in Iversens eerdere collecties. De show werd geopend door een model in een lang wit overhemd, tot boven gesloten met een smal kraagje, en daaroverheen een transparante kokerrok tot net boven de knie. Twee sets later verscheen een fantastische witte broek (één van de weinige broeken in de collectie) versierd met zilverkleurige borduursels. Die broek werd gecombineerd met een wit jasje waarvan de onderkant met datzelfde patroontje bezet was, maar doordat er een grote strik op de borst geplaatst was werd de outfit in één klap toch nog tuttig.

Fotografie Peter Stigter, klik op de foto’s om ze te vergroten.