5.335 geluksmomentjes

De Peugeot 508 staat voor de niet geringe taak om zowel de 407 als de presidentiële 607 te vervangen. Dat lukt heel behoorlijk.

fotografie: Lars van den Brink onderwerp: Peugot 508 Sedan gefotografeerd bij Hylkema Peugot dealer Heerenveen. Op de foto verkoopadviseur Mark Poiesz.

De aflevering van een nieuwe leaseauto wordt in 97 procent van de gevallen door de berijder ervan ervaren als een ‘geluksmomentje’. Van de mensen die een auto zélf kopen is maar 84 procent gelukkig op de dag dat de nieuwe aanwinst voor het tuinhek staat. Dat blijkt uit onderzoek van Leaseplan Nederland onder duizend autobezitters. Ik moest daarover nadenken achter het stuur van de 508, want daarvan zijn er dit jaar ruim 5.500 als leaseauto ingezet. Dat zijn dan dus 5.335 geluksmomentjes geweest. Alleen Volkswagen had er met de Passat dit jaar meer, maar de Passat is dan ook al tal van jaren ongenaakbaar in leaseland.

Dat Peugeot het zo goed doet, komt omdat veel leaserijders graag kiezen voor het nieuwste model. En aangezien de 508 begin dit jaar leverbaar werd, is verser nauwelijks te krijgen. De 508 staat voor de niet geringe taak om maar liefst twee Peugeot-modellen te vervangen: de 407 én de 607, van welke laatste geen opvolger zal verschijnen. Dat verklaart meteen de forse buiten- en binnenmaten van de 508, die met zijn 4,8 meter perfect het midden houdt tussen de middenklasser 407 en de limousine-achtige 607, die nog altijd als dé dienstauto van de Franse president Sarkozy geldt.

Die toegenomen afmetingen hebben hun weerslag op het interieur, want dat is – zeker ten opzichte van de 407 – fiks ruimer. Zeker ook achterin is voldoende beenruimte en het idee in een auto van een hogere klasse te zitten wordt versterkt door de mooi vormgegeven leeslampjes, de keurige afwerking en de gebruikte materialen. Wat bouwkwaliteit betreft doet de 508 Duits-degelijk aan; dat hoor je als je een portier dichtgooit, dat gevoel krijg je achter het prettig vormgegeven stuur en het fraaie dashboard. Onderweg wordt dat premiumgevoel versterkt, want de auto is opvallend stil; motor- en onderstelgeluid is er nauwelijks en dat is precies zoals Peugeot de 508 wil neerzetten: als aangename reisgenoot na een drukke dag op beurs, kantoor of businessmeeting.

In de versie die ik meekreeg, werkt ook de motor mee aan dat kalmerende effect. De door Peugeot e-HDi gedoopte spaardiesel is bewust in de markt gezet om de fiscale bijtelling van de auto op de door leaserijders zo gewenste 20 procent te krijgen. De 1,6 liter metende diesel is voorzien van een start/stop-automaat en een gerobotiseerde handbak. Daarbij is er sprake van een automatische koppeling en het mechaniek is – omwille van een laag verbruik en weinig CO2-uitstoot – afgestemd op zo snel mogelijk opschakelen. Ik heb dat systeem ook al eens beschreven bij de Citroën C5 en was er toen niet enthousiast over. Dat standpunt is niet veranderd; ook in de 508 grijpt de koppeling soms wat aarzelend aan en de start/stop- automaat kiest zijn momenten soms wat ongelukkig. De schakelmomenten zijn nogal abrupt en leiden soms tot duikneigingen van de verder zo strak geveerde carrosserie.

Eco-modus

Maar alles went. Na een paar honderd kilometer leer je het geheel met het gaspedaal doseren en eventueel kan de pook ook nog in de handgeschakelde modus worden gezet. De eco-modus kan zelfs, met een knop, worden uitgezet, maar dan haal je niet meer die prachtige verbruikscijfers. Ik reed – inclusief veel buitenlands snelwegverkeer – 1 op 18,6 en dat is ook wat waard. Mooi om te zien dat bij een volle tank de actieradius op meer dan 1.300 kilometer staat. In één keer naar Marseille en alleen maar stoppen om iets te eten of even te plassen. Oók mooi: de 508 heeft een olietemperatuurmeter. Dat begint een uitzondering te worden op moderne dashboards.

Paar minpuntjes tot slot. De achterbank zit wel erg diep, uitstappen vergt enige lenigheid. Van opzij bezien is de 508 wat anoniem (mensen zagen er een BMW 5 Serie of ‘iets Koreaans’ in) en als na een regenbui de kofferbak opengaat, loopt er vanuit de klep een niet geringe hoeveelheid water op de bagage. Ontwerpfoutje, heeft Peugeot al toegegeven. Bij de eerste modeljaarwisseling zal dat verholpen zijn.