Opnieuw kijken naar Suzy Q in het Vondelpark

Filminstituut Eye opent vandaag met een filmfestival gewijd aan de Nederlandse televisiefilm. „Veel regisseurs zijn doorgebroken na het maken van tv-films.”

Wat was ze jong en wat was ze al goed: Carice van Houten was in de film Suzy Q al 21, maar ze ziet eruit als vijftien, met haar felgroene mini jurk en de onschuldige koplampogen die geestig contrasteren met de ferme taal die ze uitslaat. Ze speelt een meisje dat in de jaren zestig met Mick Jagger kust, maar door niemand wordt geloofd.

Suzy Q betekende de doorbraak voor Van Houten – de eerste van vijf Gouden Kalveren – en regisseur Martin Koolhoven. Alleen, de film was nauwelijks te zien. Hij werd gemaakt voor televisie en bevatte zoveel bekende popsongs dat verdere roulatie teveel muziekrechtelijke problemen gaf. Vanaf vanavond is de film toch weer terug, ditmaal op het TV Film Festival.

Het Amsterdamse filminstituut Eye (voorheen Filmmuseum) laat deze maand tientallen lange en korte Nederlandse televisiefilms zien. Organisator Leo van Hee: „Filmregisseurs als Martin Koolhoven, Nanouk Leopold en Hanro Smitsman zijn begonnen met tv-films, maar die eerstelingen vallen buiten het zicht van de filmliefhebbers. Dat wil Eye rechtzetten.”

In de periode voor de jaren ’90 waren Nederlandse film- en tv-werelden goeddeels gescheiden. „Afgezien van Frans Weisz en documentairemakers als Johan van der Keuken, kwamen filmregisseurs niet bij televisie en vice versa.”

In 1994 begon de VPRO met de serie tv-films Lolamoviola, later opgevolgd door De Nieuwe Lola’s. Sinds 1999 zette de publieke omroep een heel systeem op van telefilms, gesubsidieerd door verschillende rijksfondsen en het ministerie van OCW. Nu kunnen jonge filmtalenten een film van 20 minuten maken voor de serie NTR Kort!, voor One Night Stand (50 minuten) of een telefilm (70-90 minuten). Maar wat maakt televisie anders dan film? Van Hee: „Telefilms zijn dichterbij, intiemer gedraaid en hebben nooit grote epische landschapsfotografie. Films als De Storm en De Hel van 63 tref je niet aan. Maar echt goed drama komt ook op groot scherm over, daarom hebben een aantal tv-films toch de bios gehaald.” Televisiefilms hebben als opdracht dat ze maatschappelijke thema’s behandelen. Ziet Van Hee de veranderde tijdsgeest terug in de reeks? „Zeker. Tien jaar geleden waren de films veel onbezorgder. Het multiculturele thema wordt nu harder gespeeld.”

TV Film Festival t/m 31 oktober in EYE Film Instituut, Vondelpark 3, Amsterdam.