Enen en nullen omtoveren tot prachtige bloedspetters

Game

Rage

Id SoftwareVoor Xbox 360, PlayStation 3, Windows

John Carmack is medeverantwoordelijk voor het huidige gamelandschap, waarin conflict met kogels wordt beslecht en explosie boven expressie staat. Door Wolfenstein, Doom en Quake tilde hij het heimelijk genot van computergeweld uit de obscuriteit, en naar de massa.

Een archetypische nerd was het. Een man die geen verhaal te vertellen had, maar wel als de beste enen en nullen kon omtoveren in oogverblindende bloedspetters.

Met de hoogtijdagen ver in de achteruitkijkspiegel komt Johns nieuwste aanvankelijk over als een game die plagieert in plaats van innoveert. In de zoektocht naar diepgang achter de simpliciteit van mikken en schieten lijkt Rage te verzanden in gameclichés. Een open wereld, non-lineare verhaallijnen, racelevels.

Maar hoewel Rage een open wereld heeft, dool je er zelden besluiteloos rond. En voertuigen overstijgen hun transportfunctie dankzij een arsenaal aan wapens. Ondanks dat je de volgorde van missies zelf uitkiest, spelen die missies als ouderwetse knalfestijnen die de hoogtijdagen van het schietspel doen herleven. John en de zijnen hebben namelijk wéér een visueel mirakel opgehoest.

Rogier Kahlmann

    • Rogier Kahlmann