Bekendste beschuitfabriek verkocht

Het was één van de bekendste reclameslogans van de vorige eeuw, en in elk geval de meest simpele. „Ik wil Bolletje!”, schreeuwde de voetbaltweeling Willy en René van de Kerkhof in hun PSV-shirt in de jaren zeventig.

Die campagne maakte van Bolletje het bekendste beschuitmerk van het land. De merknaam was al in de jaren vijftig bedacht, door de gebroeders Jan en Gerard ter Beek die decennia lang leiding gaven aan het familiebedrijf uit Almelo.

Gisteren maakte het bedrijf bekend dat de familie Ten Beek 144 jaar na de oprichting besloten heeft het bedrijf te verkopen. De huidige directie onderhandelt over een overname met bakkersconcern Continental Bakeries.

Sinds twee jaar is de familie al niet meer direct betrokken bij het dagelijks beleid van het bedrijf. Bertus ter Beek (1944), telg van de vijfde generatie, stapte toen op als commissaris. Toen hij in de jaren tachtig en negentig bestuursvoorzitter was groeide Bolletje uit tot meer dan een beschuitfabriek. Overnames verbreedden het assortiment tot koekjes, ontbijtkoek, roggebrood en andere deegwaren. De laatste jaren stokte de omzetgroei op een niveau tussen de 76 miljoen en 80 miljoen euro. Vorig jaar bedroeg de netto winst slechts 64.000 euro. Er werken 361 mensen. De beoogde overnemende partij, Continental Bakeries, is met een omzet van ruim 300 miljoen vele malen groter. Dat concern is in handen vanNPM Capital, de investeringsmaatschappij van de familie Fentener van Vlissingen.