TNT geeft voorzichtige waarschuwing af

TNT Express heeft last van de afkoelende economie in Europa. Klanten kopen goedkoper in. Vandaag kwam er een winstwaarschuwing.

Rotterdam. - Slecht nieuws over TNT Express dat niet werd verwacht. Het bedrijf bracht vanmorgen een omzichtig geformuleerd persbericht naar buiten. Een bericht dat niet veel concrete cijfers bevatte, maar een onmiskenbaar negatieve boodschap had: het derde kwartaal zal slechter zijn dan verwacht.

Neem bijvoorbeeld één van de cijfers die TNT wel naar buiten bracht: het rendement op het vervoer van pakketjes in Europa en het Midden Oosten. Enkele maanden geleden voorspelde TNT nog een rendement van ruim 9 procent. Nu is duidelijk dat dat cijfer eerder tussen de 8 en de 9 procent zal liggen.

Beleggers bleken vanochtend onaangenaam verrast door de voorzichtige winstwaarschuwing. Op de Amsterdamse beurs was het aandeel TNT, eerder dit jaar afgesplitst van PostNL, rond elf uur vanmorgen ruim 6 procent in waarde gedaald, tot een koers van 4 euro 55.

Het persbericht van TNT Express bevatte niet alleen weinig cijfers, het was ook nogal cryptisch geformuleerd. Hoewel Europa en het Midden Oosten – TNT’s belangrijkste markten – een in het derde kwartaal een „gelijkmatige volume ontwikkeling” lieten zien, had „een verslechterde product mix” een negatieve impact op het resultaat, aldus TNT. Tegenover persbureau Novum legde een woordvoerder uit wat TNT bedoelde met de term ‘verslechterde productmix’. „Klanten kiezen er vaker voor om hun producten via onze langzame dienst te vervoeren, om zo kosten te besparen”, aldus de woordvoerder. „We vervoeren daardoor wel hetzelfde volume, maar voor een lagere prijs.”

Axel Funhoff, analist bij ING, formuleert het nog iets kernachtiger. „Mensen gaan voor goedkoop. Dus gaat de winst naar beneden.” De winstwaarschuwing van TNT is daarmee een nieuwe aanwijzing dat de Europees economie afkoelt.

Nog zo’n aanwijzing. De Aziatische business, zo meldt TNT, had in het derde kwartaal nog steeds last van „aanhoudende zwakke vraag op de Azië-Europa route ”. Axel Funhoff wijst op de cijfers van de internationale luchtvaartorganisatie IATA. In de maand augustus werd in de Aziatische regio 5,4 procent minder luchtvracht vervoerd dan in dezelfde maand een jaar geleden. Bedrijven in Europa en Amerika bestellen minder elektronica uit China en Taiwan. Een koeriersdienst als TNT Express, die een eigen luchtvloot onderhoudt voor snelle leveringen, voelt dit in zijn omzet.

En dan is er nog het zorgenkind Brazilië. De twee Braziliaanse bezorgdiensten van TNT, Mercurio en Araçatuba, blijven vreten aan de resultaten. TNT’s topvrouw Marie-Christine Lombard was in augustus van dit jaar openhartig over de oorzaak van de verliezen. „Er zijn grote fouten gemaakt”, zei ze tegen deze krant. Op dat moment verloor TNT in Brazilië elke dag klanten omdat de dienstverlening ernstig te wensen over liet. Die trend lijkt inmiddels gekeerd. „De dienstverlening in Brazilië wordt steeds beter”, stelt het bedrijf vandaag. „Maar de omzet was niet voldoende om het verlies van majeure klanten te compenseren.” TNT heeft al eerder aangekondigd dat de Braziliaanse activiteiten in 2012 weer winstgevend moeten zijn. Zo niet, dan wordt ‘Brazilië’ mogelijk verkocht. Volgens TNT heeft het bedrijf „voortgang” gemaakt met de reorganisatie.

Op 31 oktober maakt TNT de kwartaalcijfers bekend. Analist Funhoff is daar vooralsnog niet al te somber over. „Dit was slecht nieuws, maar geen héél slecht nieuws.”