Miele blijft draaien op kwaliteit

Bij het Duitse familiebedrijf Miele gebeurt eigenlijk altijd hetzelfde. De omzet stijgt licht. De winst maken ze niet bekend. En ook in crisistijd verkopen ze apparaten.

Bijna elk kind heeft wel eens voor een wasmachine gezeten. Kijken hoe die wasmachinetrommel steeds harder gaat draaien. Magisch. De tweede keer is het ook nog leuk. Maar de derde keer meestal niet meer. Want meer dan draaien doet zo’n trommel niet.

Zo is het ook met de Duitse wasmachineproducent Miele. Het is eigenlijk elk jaar hetzelfde. Meestal stijgt de omzet. De winst maakt het bedrijf nooit bekend. En slechts één keer in de geschiedenis van het familiebedrijf werden er personeelsleden ontslagen.

Het afgelopen boekjaar, dat op 30 juni afliep, was het niet anders. De omzet steeg naar een recordhoogte van 2,95 miljard euro, een winst van 4 procent in vergelijking met het vorige boekjaar. De winst werd opnieuw niet bekend gemaakt.

De omzet in thuisland Duitsland steeg met 26 miljoen euro naar 865 miljoen euro, waarmee bijna 30 procent van de totale omzet uit Duitsland komt. Hoeveel omzet er in andere landen is behaald, werd niet gepubliceerd, maar Nederland is is voor de Duitse fabrikant het grootste exportland.

In 1899 richten Carl Miele en Reinhard Zinkann de Zentrifugenfabrik Miele & Cie op. Een jaar later brengt het bedrijf haar eerste wasmachine op de markt, met houten kuip en waskruis. In 1978 brengt Miele de eerste wasmachine op de markt die computergestuurd is. Het bedrijf wordt nu bestuurd door de vierde generatie van de oprichters Miele en Zinkann. Rond de zestig familieleden van Miele en Zinkann hebben alle aandelen van het bedrijf in handen waarbij de verdeling 51 procent voor de familie Miele en 49 procent voor de familie Zinkann is.

De familie oefent invloed op het bedrijf uit door een zeskoppige Familienrat, een soort raad van commissarissen. De raad van bestuur bestaat uit vijf leden, waaronder een Miele-nazaat en een Zinkann-nazaat; Markus Miele en Reinhard Zinkann. Besluiten worden door de raad van bestuur genomen bij consensus, een voorzitter is er niet.

In reactie op de omzetcijfers liet de wasmachinefabrikant weten dat de resultaten volgens Miele aantonen dat in „economisch moeilijke tijden” dure merken als Miele het goed doen. Ondanks de schuldencrisis en de onzekerheid die dat veroorzaakt bij consumenten heeft het bestuur van Miele daarom een „gematigd vertrouwen” in het komende boekjaar.

Ook in de laatste recessie werd Miele nauwelijks geraakt. In het boekjaar juli 2008- juni 2009 daalde de omzet met 1,3 procent door de wereldwijde recessie naar 2,77 miljard. Maar bezuinigen was niet nodig. Het eenmalige massa-ontslag was in 2005 toen er 1.077 banen werden geschrapt om de kosten te drukken.

Het bedrijf houdt nog altijd vast aan de filosofie om zoveel mogelijk onderdelen zelf te produceren. Geen productie in landen met lage lonen. De producten van Miele worden gemaakt in 8 fabrieken in Duitsland, 1 in Tsjechië en 1 in Oostenrijk. Zo wil Miele de kwaliteit van de producten bewaken. Zelf ontwikkelen en produceren. Dan krijg je een heus Miele-product. Duur en degelijk.