Gemaakt door mensen van verschillende religies

Game

El Shaddai: Ascension of the Metatron

Ignition. Voor PlayStation 3 en Xbox 360

De waarschuwingen in games nemen soms betuttelende vormen aan: „Niet nadoen!” in een racegame, „Het is fictie!” in een schietspel. De nieuwste trend: spellen die religieuze geschriften als inspiratie gebruiken en melden dat ze zijn gemaakt door teams van mensen met diverse overtuigingen.

Het bronmateriaal van de game El Shaddai is het Joodse Boek van Henoch (dat geen onderdeel van de Thora is) en de game zou dus inderdaad als religieus bevooroordeeld kunnen overkomen. Toch blijkt de disclaimer uiteindelijk overbodig. Want wat dit team probeert te vertellen is tot het laatste moment een raadsel.

El Shaddai is namelijk een onbegrijpelijke collage van fragmentarische dialogen en caleidoscopische toekomstwerelden waarin religie zich beperkt tot het namedroppen van een paar engelen. Die verschillende mensen blijken ook uiteenlopende artistieke visies te hebben. Elk level is anders. Het ene moment begeef je je in een aquarelbos, dan weer ben je in een disco of een kubistische doolhof.

Er is minder verscheidenheid in spelideeën: een aaneenschakeling van bruggen, platformen en eind- en tussenbazen. Gelardeerd met racesecties en archaïsch spring- en klauterwerk, om de monotonie van het hoofdbestanddeel te doorbreken: vechten.

Toch blijf je doorspelen, om te zien wat voor hallucinogene gekkigheid de makers nu weer hebben bedacht. Maar nooit om te weten wat de personages beweegt, noch om de spanning van de confrontatie. Daarmee is dit op religie geïnspireerde spel vooral een overwinning van het cosmetische op het betekenisvolle.

Rogier Kahlmann