En hoe deed de opvolger van Steve Jobs het?

Miljoenen mensen over de hele wereld volgden gisteren de presentatie van de nieuwe iPhone. Niet via videobeelden – want die stelde Apple niet beschikbaar – maar via live verslaggeving en foto’s op Twitter en blogs. Zo was het ondanks het gebrek aan videobeelden toch nog mogelijk een goed beeld te krijgen van de presentatie. Wat viel op aan wijze waarop Apple haar nieuwste iPhone presenteerde? En hoe deed de nieuwe CEO Tim Cook het?

In elk opzicht was het een typische Apple-presentatie. Bij elke nieuwe eigenschap van de iPhone stond de gebruikerservaring centraal. Of liever nog: de frustratie van gebruikers met apparaten zonder die eigenschap. Want hoe maak je nu tastbaar wat een gebruiker heeft aan een snellere camera? Nou ja, zo dus: „Weet je hoe moeilijk het is om een eekhoorn stil te laten zitten?”

De rol van Tim Cook was klein. De presentatie duurde honderd minuten, waarvan Cook alleen de eerste twintig en laatste drie minuten op het podium stond. Nu was dat niet nieuw; de laatste jaren nodigde Steve Jobs steeds vaker anderen uit op het podium om een deel van de presentatie te verzorgen. Hij kwam sympathieker over door anderen in de schijnwerpers te zetten en liet zo zien dat ieder product het resultaat is van een hecht team.

Menig directeur zou daar een voorbeeld aan kunnen nemen: kondig tijdens je volgende presentatie eens vol trots een medewerker aan die iets moois heeft gemaakt, of laat een klant vertellen hoe jouw product of dienst hem heeft geholpen.

Maar Jobs hield wel de regie over presentaties door zélf de rode draad te bewaken en zijn collega’s aan te kondigen. Ook nam hij de belangrijkste primeurs zelf voor zijn rekening. Cook was bijna anderhalf uur lang onzichtbaar en liet het onderdeel waarvoor de mensen waren gekomen – de presentatie van de nieuwe iPhone – zelfs volledig over aan collega’s Scott Forstall en Phil Schiller. Daarmee trad hij wel heel erg op de achtergrond. Want het is goed om achter de coulissen te kijken hoe je medewerkers schitteren. Maar het is mooier als het publiek de trots op het gezicht van de directeur kan zien.

Lars Duursma en John Bijl

Lars Duursma en John Bijl zijn overtuigexpert en presentatiecoach bij Debatrix.