Doe het niet!

Mister Mark Zuckerberg is weer wat dichterbij wereldheerschappij. Het grote doel van de Facebook-baas is om elke actie die we ondernemen – van winkelen tot versierpogingen – terug te laten komen op zijn sociale netwerk. Op basis van die informatie kunnen online winkels hun aanbod aanpassen en adverteerders met scherp schieten. Met de nieuwe Facebook-functies heeft Zuckerberg een grote stap in die richting gezet: ‘Jordy is listening to Limit To Your Love by James Blake on Spotify’. ‘Toine is listening to Tiny Dancer by Elton John on Spotify’. Als je even niet oplet en het Facebook-schermpje in Spotify achteloos wegklikt, wordt je muzieksmaak automatisch het web ingeslingerd, zodat al je vrienden er commentaar op kunnen leveren. Nou, dat is in sommige gevallen – bijvoorbeeld Elton John – niet van de lucht. Zuckerberg wrijft ondertussen in zijn handen. Vanuit Silicon Valley laat hij de massa nu hun maaltijden, hardloopsessies, films en muziek delen. Gelijk heeft ie, want blijkbaar hebben wij er behoefte aan.

Mijn advies? DOE HET NIET! Laat lekker achterwege naar welke nummers je luistert, of je kan nooit meer oprecht en onbevangen een digitaal plaatje aanzetten. Ik ben ervaringsdeskundige. In 2007 was ik een tijdje lid van Last.fm, dat mijn luistergedrag ook publiceerde. Fijn idee, zo lijkt het, maar helaas gooide mijn brein roet in het eten. De actiefste Facebook-gebruikers hebben behoefte aan sociale erkenning, bewees een Amerikaanse studie uit het meinummer van Computers in Human Behavior. Ik moet die theorie helaas bevestigen. Zodra ik een nummer draaide dat afweek van de norm, vroeg ik me af: hoe komt dit over op collega’s, familie, exen en oud-klasgenoten? Een paar onafhankelijke zielen ontkomen waarschijnlijk wel aan de schaamte van het openlijk delen van een guilty pleasure, maar de meeste Facebookers kunnen dan niet meer vrijuit naar muziek luisteren. Elke plaat wordt een statement. Niemand hoeft te weten dat ik op vrijdagnacht naar Hazes luister, zondagmorgen wakker word met het zoete stemgeluid van Eddy Wally en deze column op Rihanna schrijf (puur fictief, behalve de laatste). Bovendien, om nieuwe bandjes te ontdekken, moet je af en toe naar verschrikkelijke muziek luisteren. Dat doe je een stuk gemakkelijker als je de hete adem van je Facebookvrienden niet voelt.

Deze alom gedeelde neurose kan je trouwens ook in je voordeel gebruiken. Deel bijvoorbeeld vooral je hardloopschema. Zodat je vrienden je tijdens het rennen via Facebook kunnen aanmoedigen en na afloop in een katzwijm vallen van bewondering. Van delen ga je niet meer van muziek genieten, maar wel harder lopen.

    • Ernst-Jan Pfauth