Voorrijden in Rolls-Royce wekt vertrouwen

Het business model van het zondagse zakenprogramma van Harry Mens is omstreden. Zijn zendtijd is te koop, en er schuiven geregeld gasten aan tafel die later in aanraking komen met justitie.

Het boeketje geurkaarsen achter Harry Mens, en de schaal met droogrozen naast hem, stralen nog zielerust en balans uit, maar het RTL 7-programma Business Class, iedere zondagochtend vanuit Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk, ligt wederom onder vuur. Met invallen op 27 locaties wereldwijd, beslaglegging op miljoenen aan luxegoederen en vier arrestaties werd vorige week de firma Quality Investments opgerold. Weer een investeringsbedrijf dat eerder warm was aanbevolen door Harry Mens in zijn zakenprogramma.

Jan Maarten Slagter van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) draait de zaken zelfs om: het feit dat Business Class reclame maakte voor Quality Investments, is volgens hem een duidelijke aanwijzing dat het om een ondeugdelijk bedrijf gaat. Toen Mens de VEB dreigde met een kort geding, scherpte Slagter in het Radio 1 Journaal donderdag zijn aanklacht nog wat aan: „Wat ik de heer Mens verwijt is dat hij een quasi journalistiek programma presenteert dat ondertussen als een soort Tel Sell programma werkt: hij verkoopt zijn zendtijd aan aanbieders. Daar moet je bij uitkijken als consument.”

Business Class doet ook aan wijn, society en politiek, maar de meeste aandacht gaat uit naar zijn betalende gasten. De ondernemer en tv-presentator koopt zelf de zendtijd op RTL 7. Ondernemers die iets willen verkopen, kunnen bij hem aanschuiven als ze circa 15.000 euro betalen. Wie vaker komt, krijgt korting.

Mens kreeg al vaker kritiek op deze werkwijze, maar nu wordt hij ook in eigen kringen belaagd. John van den Heuvel, misdaadverslaggever, schreef gisteren in zijn column in De Telegraaf een vlammende aanklacht tegen Harry Mens. Hij richt zich rechtstreeks tot Mens en concludeert dat diens reputatie in rook is opgegaan. „Net zoals de spaarcentjes van heel veel van je kijkers.”

Mens verweert zich door te stellen dat Quality Investments nooit heeft betaald voor opname in zijn programma, en dat het product zelf nooit genoemd is. Het werd indirect aangeprezen door vaste gast Bert van Arkel, die investeringstips geeft en toevallig ook tussenpersoon was voor Quality Investments. Maar volgens Mens deed hij de aanbeveling niet in die functie.

Mens (1947), makelaar te Lisse, kwam zelf enkele malen in aanraking met justitie en met de FIOD wegens belasting- en vastgoedfraude, maar tot een veroordeling kwam het niet. Opvallend is dat de meeste mensen hun schouders ophalen als Mens in verband wordt gebracht met ondeugdelijke investeringen. Niemand lijkt verbaasd. Mens ontving dan ook al drie keer eerder gasten die door hem in het zonnetje werden gezet en niet lang daarna voor de rechter stonden, of erger.

In 2004 kwam vastgoedhandelaar Willem Endstra in Business Class om zichzelf vrij te pleiten van de beschuldiging dat hij banden had met de onderwereld. Mens zei toen over de crimineel Willem Holleeder: „Dat is een hele aardige man, met wie je best gezellig een biertje kunt drinken.” Een dag later werd Endstra vermoord.

In 2007 kwam directeur Bart Donders in Business Class om Palm Invest aan te prijzen: investeren in vastgoed op vers opgespoten palmeilanden van Dubai. Mens noemde Palm Invest „betrouwbaar”. Nog datzelfde jaar werd Palm Invest opgerold. Directeuren Danny Klomp en Remco Voortman kregen in 2010 3,6 jaar cel wegens het verduisteren van zo’n twintig miljoen euro. Bart Donders kwam met de schrik vrij.

In 2008 kwam John Wolbers in Business Class om zijn fonds Easy Life aan te prijzen; investeren in levensverzekeringen. Indien doodzieke Amerikanen kwamen te overlijden, viel het geld toe aan de investeerders. Een jaar later kwam de grootscheepse fraude aan het licht. Het lijkengeld bleek echter vooral naar de autodealer en makelaar van de eigenaren te gaan. Mens zei daarover in de Volkskrant: „Wolbers kwam voorrijden in een Rolls-Royce met privéchauffeur. Dat wekte ook best vertrouwen.” Columnist Philip de Witt Wijnen concludeerde in deze krant: „Voor wie de lichten dan nog niet duidelijk genoeg op rood staan, is er een nieuw waarschuwingssignaal: kijk eens naar de parkeerplaats tijdens de opnamen van Business Class.”