'Iets blonds op hakken' moet nu leiding geven aan Quote

Voor het eerst staat een vrouw aan het roer van Quote, het blad over ondernemers en geld. Hoofdredacteur Mirjam van den Broeke moet het tijdschrift weer aantrekkelijk maken voor jonge lezers.

Wat wil de nieuwe hoofdredacteur van het zakenblad Quote? De kijkers van De wereld draait door kwamen er gisteren niet achter.

Mirjam van den Broeke (34), die vrijdag is benoemd tot opvolger van Sjoerd van Stokkum, wil het blad „moderner en spraakmakender” maken, maar ze wilde verder weinig kwijt. Presentator Matthijs van Nieuwkerk was charmant, tafelheer Jan Mulder provocerend, maar zonder resultaat. Andere media zouden maar aan de haal kunnen gaan met te concrete plannen, aldus Van den Broeke. Kijkers reageerden ongelovig op haar eerste mediaoptreden sinds haar benoeming. „Hoe kun je in de grootste reclameshow van Nederland zeggen dat je niets wilt prijsgeven? Bizar”, schreef een twitteraar.

Van den Broeke reageerde vanochtend desgevraagd dat zij niet voor haar beurt wilde praten. Ze begint op 2 november, na de presentatie van de nieuwe rijkenlijst Quote 500. „Bovendien kreeg ik pas anderhalf uur voor uitzending de vraag of ik wilde komen. Er was een gast uitgevallen.”

De jurist Van den Broeke is de eerste vrouwelijke hoofdredacteur van Quote. Dat ontlokte het blad vrijdag, in een als tijdschriftpagina opgemaakte verklaring, de uitspraak: „Na 25 jaar testosteron aan het roer dacht de directie: ‘Het wordt wellicht tijd voor wat anders. Iets blonds, op hoge hakken’.” Van den Broeke zit daar niet mee. „Dat is typisch Quote.”

Als nieuwe hoofdredacteur wil zij zo snel mogelijk haar redactie uitbreiden. Nu heeft Quote zeven redacteuren, te weinig volgens Van den Broeke om veel aan onderzoeksjournalistiek te doen. Quote zag de afgelopen maanden enkele vaste redacteuren vertrekken. Van den Broeke wilde ook weg, maar besloot te blijven toen Van Stokkum zijn aftreden aankondigde. „Ik heb de uitgever gezegd dat ik wilde vertrekken. En gevraagd of hij me nog iets wilde vragen. Hij wilde direct lunchen.”

Uitgever Luc van Os zegt dat Van den Broeke „misschien niet de ultieme onderzoeksjournalist is, maar zij kent Quote door en door en kan volgens mij uitstekend een nieuw team bouwen en leiden”. Van den Broeke liep stage bij Quote in 2004 en werkt er sinds 2006 als redacteur. Daarnaast schreef zij samen met De Pers-columniste Femmetje de Wind vorig jaar het boek Wat wil de man?. Binnenkort verschijnt Wat wil de vrouw?

Quote is sinds dit jaar eigendom van het Amerikaanse mediaconcern Hearst. Het bedrijf nam het zakenblad en de andere Nederlandse titels van Hachette Filipacchi over. Hearst gelooft volgens Van Os „heel erg in print”. De uitgever van Quote mag weer nadenken over overnames en nieuwe lanceringen, aldus Van Os, en dat was onder Hachette niet zo.

Van den Broeke moet Quote (oplage vorig jaar ruim 48.000 exemplaren) ook aantrekkelijk proberen te houden voor jonge lezers. Nu dreigt het abonneebestand te vergrijzen. Dat zou het blad niet alleen moeten doen met leuke stukjes over feestjes van (oud en nieuw) rijk Nederland, rubrieken waarvoor Van den Broeke de afgelopen tijd verantwoordelijk was. Alleen dan blijft het blad journalistiek relevant.