Dolgedraaide figuren en decors in droogkomische thriller '39 Steps'

39 Steps, door Thriller Theater. Gezien: 3/10 in De Meerse, Hoofddorp. Tournee t/m 8/1. Inl. thrillertheater.nl ****

Zo’n film als The 39 Steps, met zo veel personages en zo veel spannende achtervolgingen op zo veel verschillende locaties, kan natuurlijk nooit op het toneel worden gespeeld. De grootste grap van 39 Steps, zoals de theaterversie heet, is zodoende dat dat hier nu juist wél gebeurt.

Vier acteurs spelen zowat dertig rollen, sjouwen met zetstukken, lopen door losse deuren, duiken door losse ramen, creëren een automobiel door een paar stoeltjes bij elkaar te schuiven, zetten elkaar een ander petje op als ze weer iemand anders moeten zijn en houden intussen een intrige gaande die soms even dreigt te verdwijnen onder de vele vindingrijke ensceneringsvondsten, maar toch telkens weer opduikt – al was het maar door de dramatische muziek op de geluidsband.

The 39 Steps, in 1935 gemaakt door Alfred Hitchcock, onderging deze geestige metamorfose in Londen waar de voorstelling nu al ruim vijf jaar lang volle zalen trekt in het Criterion-theater aan Piccadilly Circus. Het Thriller Theater speelt nu een Nederlandse versie volgens dat Engelse succesvoorbeeld, in een speelse vertaling van Lex Passchier die ook de producent van deze voorstelling is.

In razende vaart vertolken de vier acteurs (Han Oldigs, Joep Onderdelinden, Sander de Heer en Peggy Vrijens) alle rollen, waarbij de in passend tweed gehulde Oldigs het droogkomische middelpunt vormt als de man die ten onrechte wordt beschuldigd van een moord. De anderen leven zich als dolgedraaide poppenkastfiguren uit in de slapstickachtige jacht op hem. Als het waait, wapperen ze zelf met hun jaspanden – om maar iets te noemen.

Een enkele scène herinnert met omhaal van woorden nog iets te veel aan het script van de oorspronkelijke film, waarin volgens de mores van die dagen veel moest worden uitgelegd. Dat is nu niet meer nodig.

Maar intussen houdt regisseur Bruun Kuijt de hele avond een geoliede machinerie op gang die zelden stilstaat en voortdurend verrast. Zo’n film blijkt dus ook op het toneel te kunnen.