Brazilië Festival met Máxima en de samba

Brazilië Festival, Assad Family & PianOrquestra. 3/10 Concertgebouw A’dam. Festival nog in div. instellingen, musea en theaters t/m 25/11. ***

Na China en India initieert het Concertgebouw opnieuw een groot opgezet festival dat is gewijd aan een opkomende economische macht: deze en komende maand staat Brazilië in de schijnwerpers. En het mes moet aan twee kanten snijden: achter de schermen worden in samenspraak met onder meer het ministerie van Economische Zaken de handelsbetrekkingen geolied.

Volgens Concertgebouw- en festivaldirecteur Simon Reinink kan ‘zonnig Brazilië’ als voorbeeld dienen voor Nederland, nu hier ook in het kunstklimaat de herfst aanbreekt. De programmering wil nadrukkelijk carnavalsclichés vermijden en biedt een staalkaart van Latijns-Amerikaanse muziek, met veel gitaren en slagwerk, maar ook strijkkwartetten en orgelmuziek.

Tijdens de openingsceremonie trok gisteren – het cliché ten spijt – een Rio-achtige carnavalsparade op naar het Museumplein, waar vrolijk uitgedoste samba- en capoeira-dansers hun kunsten vertoonden. Prinses Máxima verrichte de opening, begeleid met veel vuurwerk.

In het Concertgebouw ging het festival van start met de Assad Family. Dit familieproject rond het illustere gitaarduo van broers Odair en Sérgio trad op in uiteenlopende samenstellingen en wist steeds te overtuigen: als kamerensemble, close harmonygroep en gitaarduo. De grootste troef is jongere zus Badi Assad, eveneens opgeleid als klassiek gitarist, die nu als singer-songwriter aan de weg timmert. Zichzelf op verbluffende wijze begeleidend bracht zij twee liederen ten gehore waarin vocale virtuositeit en zeggingskracht niet voor elkaar onder deden.

Voorprogramma PianOrquestra, dat met tien handen één piano bespeelt, kon niet tippen aan dat raffinement. Hun optreden was prachtig als men de formule even vergat, maar ontsteeg vaker nauwelijks de curiositeitswaarde.