‘Specialisten moeten kloof tussen ouders en middelbare school dichten’

Om een schijnbare kloof tussen ouders en docenten van middelbare scholen te dichten, moeten er psychologen en orthopedagogen aan te pas komen. Vaders en moeders zouden hun kind, in tegenstelling tot ‘vroeger’, niet zomaar meer toevertrouwen aan hun school.

Volgens onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen en de Onderwijs Innovatie Groep (OIG) zijn de ouders bezorgd over het stijgend aantal probleemkinderen in klassen. De genoemde specialisten moeten deze groei tegengaan. Ook zou een ruimte wenselijk zijn waarin zij informeel met leerkrachten kunnen praten.

Voor het onderzoek zijn 3.000 ouders en leelringen en 2.500 docenten bevraagd, aldus de Volkskrant. Volgens onderzoeker Frederik Smit “broeit er iets” tussen school en het thuisfront. De vaders en moeders nemen volgens het onderzoek geen genoegen met de beknopte informatie over hun kind die ze van school ontvangen.

“Ouders ervaren een muur tussen hen en de school”, aldus Smit. Waar ze op de basisschool nog vaak over de vloer komen, neemt dat in de loop van de middelbare schooljaren af tot soms eens per jaar. De ouders zouden behoefte hebben aan een constructie die door de onderzoekers ‘partners in educatie’ wordt genoemd. Overigens zijn ook veel ouders tevreden.

De resultaten van de studie, verricht in opdracht van de NTR, worden vanavond op televisie gepresenteerd in De Avond van het Onderwijs (Ned. 2, 20.25 uur).