Musicalprijzen voor Vrientens 'Petticoat'

De musical Petticoat is gisteravond de grote winnaar van de Musical Awards geworden. De productie kreeg zes prijzen: voor script en liedteksten, beide van André Breedland, voor de muziek van Henny Vrienten, regisseur Paul Eenens en de bijrolacteurs Marjolein Touw en Hajo Bruins. En later op de avond kwam daar ook nog de publieksprijs voor de beste grote musical van het afgelopen seizoen bij.

Wel viel op dat Chantal Janzen, voor wie Petticoat was geschreven, zelf buiten de prijzen viel. Toen producent Joop van den Ende de publieksprijs in ontvangst nam, droeg hij die dan ook op aan de hoofdrolspeelster. De prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol ging naar Lone van Roosendaal in Zorro. Die voor de beste mannelijke hoofdrol was voor Jon van Eerd voor zijn travestierol in La Cage aux Folles. Van Eerd kreeg voor dezelfde show ook de prijs voor de beste vertaling, samen met Martine Bijl.

Eenens moest zijn regieprijs delen met Theu Boermans, die werd bekroond voor Soldaat van Oranje („mijn eerste stappen in musicalland”). Verder ontving dit musicalspektakel in een omgebouwde hangar van vliegveld Valkenburg prijzen voor decor, licht en geluid.

De publieksprijs voor de beste kleine musical werd toegekend aan het satirische Urinetown. Verder gingen vier prijzen in die kleine hoek naar de M-Lab-productie Spring Awakening. Alex Klaasen werd bekroond voor zijn hoofdrol in Toon, de musical over Toon Hermans, en Abke Bruins voor haar hoofdrol in Je Anne, naar het dagboek van Anne Frank.

„Eindelijk begint de Nederlandse musical volwassen te worden”, zei André Breedland in een van zijn twee dankwoorden. „Ondanks het vandalisme van het kunstbeleid van deze regering.”

Geheel buiten de prijzen vielen de Queen-musical We will rock you, het op een succesfilm gebaseerde Legally Blonde en 1953, over de Zeeuwse overstromingsramp.

Veruit de meeste prijzen gingen naar het theaterbedrijf van Joop van den Ende, met het productiehuis M-Lab als tweede.

De naar John Kraaijkamp genoemde Musical Awards werden voor de twaalfde keer uitgereikt in een rechtstreekse tv-uitzending, die ditmaal echter meer trekken van een rommelige talkshow vertoonde dan van een gala. Op diverse musicalsites is intussen felle kritiek geleverd op deze opzet.