kort nieuws media

Wereldrecord tv-kijken verbroken door BNN

Amsterdam. In het BNN-programma Last man watching hebben zes kandidaten het wereldrecord tv kijken gebroken. De tv-kijkers zaten 87 uur plus 43 seconden voor de televisie in het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Van de 55 mensen die donderdagochtend begonnen aan de recordpoging haalden elf de laatste dag. Uiteindelijk mogen Ad Peijs, Edwin van Kuijen, Ersen Durnea, Harmen Bootsma, René Bolier en Roy Soet zich ‘wereldkampioen tv-kijken’ noemen. Soet wist zich tijdens de finalequiz het best te herinneren wat hij de afgelopen 87 uur had gezien en won daarmee de hoofdprijs: een reis naar Los Angeles. Last man watching werd uitgezonden ter ere van het 60-jarig bestaan van de Nederlandse tv, gisteren. (NRC)

Eindhoven presenteert nieuw mediamuseum

Rotterdam. In Eindhoven is gistermiddag het startsein gegeven voor de ontwikkeling van Volt, een nieuw media- en technologiemuseum. Het initiatief van de gemeente Eindhoven, woningcorporatie Trudo en het Instituut voor Beeld en Geluid heeft nog 25 miljoen euro nodig om definitief door te gaan. Tijdens de presentatie van het plan, in het Klokgebouw op het voormalige Philips terrein Strijp-S (de beoogde locatie van Volt), werd duidelijk dat het museum uit drie delen zal bestaan: een multimediaal en interactief café-restaurant, exposities van multimediakunst en een interactieve expositie over televisiegeschiedenis- en design. (NRC)

Arabische bloggers confereren in Tunesië

Amsterdam. Zo’n 200 Arabische bloggers komen vandaag bijeen in de Tunesische hoofdstad Tunis voor een vierdaagse conferentie over internet en de rol van de sociale media na de Arabische Lente. Na bijeenkomsten in Beiroet in 2008 en 2009 is dit de derde keer dat een dergelijke conferentie plaatsvindt. De Arabische bloggers zullen zich voornamelijk richten op de rol van WikiLeaks gedurende de Arabische revoluties en de betrouwbaarheid van de informatie die wordt geleverd via sociale mediabronnen als Twitter en Facebook. „Dit is een uitzonderlijke bijeenkomst”, aldus organisator Malek Khadraoui, medewerker van de Tunesische site Nawaat. „De meerderheid van de hier aanwezige bloggers was betrokken bij de Arabische revoluties. Op deze bijeenkomst kunnen ze nu nieuwe netwerken ontwikkelen.” (IC Publications/Jerbanews)

Nederlanders kunnen tv-biografie aanvragen

Amsterdam. De VARA heeft in samenwerking met de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en het Instituut voor Beeld en Geluid de website mijntvbio.nl gelanceerd. Op de site kan de bezoeker aan de hand van zijn geboortedatum zijn persoonlijke tv-biografie opvragen en delen met vrienden en familie. De biografie is opgebouwd als een korte film, waarin diverse fragmenten bij diverse periodes in iemands leven voorbij komen. Het Jeugdjournaal in oude stijl is te zien, net als De Ep Oorklep Show maar ook nieuwere programma’s als That’s the question en Spangas. Bezoekers kunnen, als de biografie af is, deze ook publiceren op sociale mediakanalen als Facebook of Twitter. (Beeld en Geluid)

The Voice of Holland: 3,5 miljoen kijkers

Amsterdam. De tweede aflevering van The Voice of Holland 2 trok afgelopen vrijdag 3.514.000 kijkers. Daarmee is het programma een van de best bekeken RTL 4-uitzendingen van de afgelopen tien jaar. Alleen de finales van The Voice 1 en Idols 1 trokken in januari 2011 en maart 2003 meer kijkers. Direct na The Voice behaalde Gordon met Hotter than my daughter 1,9 miljoen kijkers.