Elektrische Autolib' voor schoner Parijs

Het origineelste aan de Autolib’? Een knopje waarmee je voetgangers en fietsers een biepje kunt laten horen. Handig, want de auto is geruisloos. En er is de blauwe knop waarmee je direct de helpdesk aan de lijn krijgt als je in de knoei zit.

Een echt grote kans dat je in Parijs door een Autolib’ omver wordt gereden is er nog niet, maar sinds gisteren zijn in de stad 66 elektrische huurauto’s beschikbaar. Tegen zomer volgend jaar moeten er drieduizend milieuvriendelijke auto’s in Parijs en omgeving rijden; er komen elfhonderd oplaadplaatsen.

Autolib’ is het logisch vervolg op het Parijse succesverhaal Vélib’, de goedkope huurfietsen. Autolib’ is een sobere, lichtgrijze vierpersoonswagen. De man die het systeem mocht ontwikkelen is Vincent Bolloré, de steenrijke zakenman op wiens jacht de net verkozen president Sarkozy in 2007 kwam uitpuffen. Bolloré was bereid de aanloopverliezen te dragen. Hij investeerde anderhalf miljard euro, de exploitatie kost hem 80 miljoen euro per jaar. Vanaf 80.000 Autolib’-abonnees hoopt hij rendabel te zijn.

Uniek aan zijn auto is de lithiumaccu: na vier uur opladen kun je er 250 kilometer mee rijden. Maar als je verder dan dertig kilometer buiten Parijs rijdt, gaat er een lampje knipperen: keer terug of riskeer een boete.