Wat zeggen moslima's over verbod op boerka? 'Doe effe normaal man!'

Sinds 2005 wordt er gesproken over een verbod op de boerka. Hoogste tijd voor een reactie van moslima’s, vindt Leyla Çakir. Een statement met humor.

Wat vindt de moslimvrouw van het dreigende boerkaverbod? Leyla Çakir (1978), voorzitter van de moslimvrouwenorganisatie Al Nisa, mist de stem van de moslima in het debat over het boerkaverbod dat sinds 2005 speelt. Spreken politici wel eens een boerkadragende vrouw zelf?

Vanaf vandaag verspreidt Al Nisa een tekening van een vrouw in boerka met weegschaal en zwaard. ‘Boerkaverbod?? Doe eens effe normaal man!’ Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen die plaat als profielfoto nemen op Facebook of Hyves, en op websites plaatsen. Leyla Çakir draagt zelf geen boerka – niet eens een hoofddoek.

Dit is de stem van de moslima?

„Ja. Dat boerkaverbod is belachelijk en lachwekkend. We wilden opvallen, maar wel met humor.”

Wat is de boodschap?

„Simpel. We zeggen ‘ja’ tegen zelfbeschikking en ‘nee’ tegen angst. Het boerkaverbod is ingegeven door angst voor mensen die ‘anders’ zijn. Zij voelen zich al geïntimideerd door een vrouw met een hoofddoek. Maar mensen verschillen.”

Leyla Çakir vindt al jaren dat moslims het debat moeten aangaan met (niet-)moslims en een eigen geluid moeten laten horen. Eerder bedacht ze de spraakmakende posteractie ‘Echt Nederlands’. Op een van de zes posters hapt een hippe moslima met hoofddoek met Delftsblauwe print in een haring. De tekst: ‘Ik lust ze rauw’ – een knipoog naar PVV-leider Geert Wilders die zei dat hij hoofddoekjes rauw lustte. De posters werden zeer populair.

Minister Donner wil met het boerkaverbod het karakter van de Nederlandse samenleving beschermen.

„Een verbod is juist volkomen on-Nederlands. Ik ben er trots op dat iedereen in Nederland kan zijn wie hij of zij wil zijn. Waarom zou de staat bepalen hoe mensen er op straat uit mogen zien? Ik vind dat arrogant.”

Wat is de consequentie van een verbod?

„Dat deze vrouwen niet meer een wandelingetje kunnen maken, niet meer de kinderen uit school halen. Ze zijn gevangen in hun eigen huis.”

Of ze doen de boerka uit?

„Dat zal niet gebeuren. Het idee dat de kleine groep [150 tot 200] vrouwen die een boerka draagt daartoe gedwongen wordt, is hardnekkig maar onjuist. Vrijwel allemaal kiezen ze er, uit religieuze overwegingen, zelf voor. Zij worden er gelukkig van. Donner denkt misschien dat hij vrouwen redt, maar ze zijn de dupe.”

Donner vindt dat we elkaar in de ogen moeten kunnen kijken.

„Ja, gaan we de zonnebril dan ook verbieden? Het klinkt flauw, maar ik vind het ook een flauwe redenering. Het gaat niet om de ogen, het gaat om de moslims. We voelen ons ongemakkelijk bij een boerka door de associaties die het oproept, bijvoorbeeld met islamitisch terrorisme. Dat gevoel is legitiem, maar het is een gevoel. Als we ons daarvan bewust zijn, kunnen we ons gevoel bijstellen. Dat is beter dan ons te laten leiden door angst. De Engelse dichter Samuel Taylor Coleridge zei: ‘Wat in de politiek met angst begint, eindigt meestal in dwaasheid.’ Dat klopt.”