Een Gouden Kalf tegen het kabinet

Nederland, Utrecht, 30-09-2011. Foto: Rob Huibers. Winnaars Gouden Kalveren Nederlands Film Festival. Rob Huibers

De wenende Nasrdin Dchar, gekozen tot beste acteur in roadmovie Rabat, maakte gisteren indruk op het Gouden Kalveren Gala in Utrecht. Dchar keerde zich tegen CDA-leider Verhagen, die angst voor buitenlanders begrijpelijk noemde. „Ik ben trots op mijn Marokkaanse bloed, ik ben een moslim, en ik sta hier met een fokking Gouden Kalf!”

Iets minder emotioneel, en korter van stof, was Carice van Houten, die haar vijfde Gouden Kalf, de hoogste Nederlandse filmprijs, in ontvangst mocht nemen. Van Houten wist sinds haar eerste Gouden Kalf in 1999 (beste actrice in tv-drama, Suzie Q) maar éénmaal een nominatie niet te verzilveren, in 2005. Haar relatieve rust had ook te maken met een geslikte bètablokker, zei Van Houten.

Haar film Black Butterflies verzamelde de meeste Gouden Kalveren: naast beste actrice tevens beste film en montage. Nanouk Leopolds kunstfilm Brownian Movement, over een vrouwelijke arts die het doet met afstotelijke mannen en niet weet waarom, volgde met twee Kalveren voor regie en scenario. Filmhit Gooische Vrouwen hield de eer van de publieksfilm hoog met beste vrouwelijke en mannelijke bijrol: Beppie Melissen en Peter Paul Muller als volkszanger Martin Morero en zijn moeder Greet. Muller houdt niet zo van prijzen en schenkt zijn Kalf aan een kinderboerderij, liet regisseur Will Koopman weten.

Het compromisloze Code Blue van Urszula Antoniak, in mei geselecteerd door Cannes, zag de formele strengheid beloond met Kalveren voor het beste camerawerk en geluid, kinderfilm Dik Trom kreeg voor zijn nadrukkelijke stilering een Kalf voor beste production design. Verliezer was De bende van Oss, die maar één van zijn zes nominaties verzilverde: beste muziek (Paleis van Boem).

Tijdens het gala werden trailers vertoond van Nederlandse films die binnenkort uitkomen. Voor directeur Willemien van Aalst van het Nederlandse Film Festival is het nogal bedenkelijk dat Utrechtse premièrefilms nauwelijks in de prijzen vielen -Code Blue draaide al in Cannes. In Utrecht werden dit jaar weinig grote Nederlandse speelfilms in de etalage gezet: ook films die binnenkort in roulatie gaan, zoals Patatje Oorlog, Razend en De Heineken ontvoering meden het festival.

Het publiek beloonde overigens wel een Utrechtse première: de dovenfilm 170Hz werd het hoogst gewaardeerd. De prijs voor lange documentaire ging naar Niet zonder jou, een portret van aftakelende ouders.