Wel basic, niet modisch

Marijke Krabbenbos gebruikte crowdfunding om een T-shirtlijn op te zetten.

Dit leverde haar in een mum van tijd 55.000 euro van 105 investeerders op.

Krabbenbos. Foto Bram Budel Nederland, Amsterdam, 17-09-2011 Marijke Krabbenbos begint de webwinkel Qolors voor basic t-shirts. Aanstaande donderdag wordt de webwinkel gelanceerd. foto: Bram Budel
Krabbenbos. Foto Bram Budel Nederland, Amsterdam, 17-09-2011 Marijke Krabbenbos begint de webwinkel Qolors voor basic t-shirts. Aanstaande donderdag wordt de webwinkel gelanceerd. foto: Bram Budel Bram Budel

Een collectie van 756 shirts. Negen modellen, in 21 kleuren, in vier maten. Allemaal omdat Marijke Krabbenbos geen turquoise truitje met een V-hals en lange mouwen kon vinden, toen ze die per se wilde hebben.

Vorig jaar zomer ontstond – uit frustratie – het idee voor Qolors: een vast assortiment tijdloze basic shirts voor vrouwen ‘die én lekker lang zijn én altijd verkrijgbaar én in veel kleuren én milieubewust geproduceerd’.

Iedere werkende vrouw behoort tot haar doelgroep, maar Krabbenbos – ondernemer, 39 jaar, moeder van twee kinderen – mikt vooral op de dertigplussers. Die dragen niet elke dag de laatste mode, hebben geen tijd om veel te winkelen, weten inmiddels wat hun wel (of niet) staat en zoeken simpelweg basics in een specifieke kleur. En ze willen géén truitjes die te kort of te strak zijn.

Krabbenbos, die jarenlang in het bankwezen heeft gewerkt, peilde in haar netwerk voor ondernemende vrouwen of er een markt zou zijn voor een anti-modische kledinglijn en kreeg „alleen maar positieve reacties”. Ruim een jaar later liggen er elfduizend T-shirts in een magazijn in Amsterdam. Vanaf vanavond zijn de Qolors-truitjes via internet te bestellen.

Het assortiment bestaat uit een truitje met spaghettibandjes, hemdjes en shirts met korte mouwen, driekwartmouwen en lange mouwen, met een V-hals of ronde hals. Als vrouwen eenmaal hun favoriete shirtje hebben, kunnen ze deze blijven bijbestellen. Qolors kent geen wisselende collecties. De shirts kosten tussen de 17,50 en 37,50 euro.

Krabbenbos vertelt hoe ze vorig jaar ineens op de stoffenbeurs in Almere stond om lapjes te voelen en te vergelijken. Hoe ze honderden reacties kreeg op een online enquête over basic truitjes. Hoe ze in een balletzaaltje vol spiegelwanden een pasmiddag hield met twintig dames. „Geen maatjes 36, maar ‘echte vrouwen’ met heupen en borsten.” Twee uur lang werd er gepast en gemeten en nagedacht over ‘het perfecte T-shirt’. Hoe moeten de naden worden gestikt? Wat is de mooiste halslijn? Wat is een fijne lengte, zodat je niet in je blote buik staat als je je armen optilt? Maar ook: wat is een redelijke prijs?

Om haar bedrijf op te kunnen zetten had ze ongeveer een ton nodig, berekende Krabbenbos. De ene helft financierde ze uit eigen spaargeld, de andere helft sprokkelde ze bij elkaar met behulp van crowdfunding: een systeem waarbij de ‘massa’ investeert in een concept. Dit leverde Krabbenbos in een mum van tijd 55.000 euro van 105 investeerders op. De afspraak is dat zij na vier jaar hun geld terugkrijgen tegen een rente van 4 procent per jaar.

Daarom heeft ze een spaarplan gemaakt. Zes maanden nadat de verkoop is begonnen, gaat ze geld opzij leggen. Steeds iets meer. „Het idee dat ik bij 105 mensen, van wie ik er 55 niet ken, een lening heb uitstaan, is spannend”, erkent Krabbenbos.

Haar T-shirts zijn voorlopig alleen via internet te bestellen, en alleen in Nederland. Het is niet haar doel om textielbarones te worden, zegt Krabbenbos, al heeft ze wel grote ambities met Qolors. Maar, beklemtoont ze herhaaldelijk, „alles stap voor stap”.

Ze wil haar webwinkel graag uitbreiden naar Duitsland, waar ongeveer zes keer zoveel vrouwen wonen als in Nederland. Vanaf komend voorjaar hoopt Krabbenbos haar bestellingen te kunnen uitbesteden aan een bedrijf op de Duitse grens. „Dan kun je vanuit één magazijn zowel de Nederlandse als de Duitse markt bedienen”, legt ze uit. „Dat scheelt dure postzegels om shirts naar het buitenland te verzenden.”

Ook filosofeert Krabbenbos over de mogelijkheden om klanten shirts in winkels te laten passen en afrekenen, waarna hun aankoop wordt thuisgestuurd. Niet dat klanten een shirt waarvan de maat niet goed is, niet kunnen terugsturen, haast ze zich te zeggen. En er staat natuurlijk een maattabel op de website. Maar er zijn vrouwen die graag éérst willen vergelijken welke maat, model of kleur het best bij ze past. „De collectie is met 756 stuks te groot om alles in een winkel te leggen, maar je zou met een beperkte passet kunnen werken. De klant past het zwarte shirt voor de maat, het bruine voor de mouwlengte en houdt het blauwe voor zich om te zien hoe de kleur haar staat.” Winkels lopen op die manier geen risico, want zij hoeven geen kleding in te kopen, maar ze delen wél in de omzet.

Dat laatste geldt trouwens ook voor de kleur- en stijladviseurs met wie Krabbenbos samenwerkt. Steeds meer vrouwen laten zich adviseren over welke kleur zij moeten dragen. „Dan krijg je bijvoorbeeld te horen dat je oudroze moet dragen”, zegt Krabbenbos. „Maar waar koop je een shirt in die kleur?” Adviseurs kunnen hun klanten voortaan verwijzen naar Qolors en worden beloond met een percentage van de omzet die hun klanten hebben gegenereerd.

Geel zit niet in het Qolors-assortiment, „dat staat eigenlijk niemand”. Ook oranje zit er niet bij. Krabbenbos, lachend: „Maar dat zal rond het EK-voetbal wel anders zijn.”