Verkoop van Halfords 'nog dit jaar rond'

Retailconcern Macintosh maakt binnenkort bekend wie de potentiële kopers zijn van de 160 Halfordswinkels, die sinds juli te koop staan.

Wie aan Macintosh denkt, ziet waarschijnlijk pc’s van Apple voor zich. Maar Macintosh is ook: pumps, handtassen, gordijnen, laminaat, meubels en dekbedovertrekken. En omafietsen, autostoeltjes, caravanaccessoires en navigatiesystemen.

Al zullen die laatste gauw uit het assortiment van het Nederlandse retailbedrijf Macintosh verdwijnen. Over een paar weken maakt het concern bekend wie de selectie van potentiële kopers is van Halfords, de winkelketen die bekendstaat om zijn auto- en fietsonderdelen. Dat maakte een woordvoerder van Macintosh gisteren bekend.

Het beursgenoteerde retailbedrijf exploiteert een groot aantal winkelformules, uiteenlopend van schoenenketens als Dolcis, Invito, Manfield en Scapino, tot Halfords en woonwarenhuis Kwantum.

In juli zette Macintosh de 160 Halfordswinkels in de verkoop. Echt verrassend was dat niet, nadat het bedrijf begin dit jaar al de keuze had gemaakt om zich volledig te gaan richten op mode en woningdecoratie. Of, zoals de retailer dat liever noemt: fashion en living. Om diezelfde reden werd telefoniewinkel BelCompany eind maart voor 120 miljoen euro aan Vodafone verkocht.

Naar verwachting kan de verkoop van Halfords voor het einde van dit jaar worden afgerond. Onder geheimhouding is eerder deze maand aan geïnteresseerde partijen informatie over Halfords verstrekt, bevestigt een woordvoerder. Hij wil geen namen noemen en ook niet zeggen om hoeveel partijen het gaat. Macintosh hoopt binnen enkele weken met de onderhandelingen te kunnen beginnen. In 2010 bedroeg de omzet van Halfords 105 miljoen euro, het bedrijfsresultaat 1 miljoen euro.

Macintosh, dat adverteert met de slogan ‘Retail is ons vak’, telt 1.250 winkels en bijna 12.000 medewerkers. Het retailbedrijf richt zich op consumenten in de Benelux, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

De consumentenomzet van de Macintosh Retail Group bedroeg vorig jaar 1,2 miljard euro. Zestig procent hiervan wordt in Nederland gerealiseerd, circa twintig procent in België, en Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zijn gezamenlijk goed voor de resterende twintig procent.

‘Fashion’ is binnen Macintosh veruit de grootste tak. Die zorgde in 2010 met 743 winkels voor een omzet van 607,7 miljoen euro, ofwel 54 procent van de totale omzet van de retailgroep. De woondecoratiewinkels – 102 Kwantumvestigingen in Nederland en tien in België, plus 32 GP Décors in Frankrijk – zorgden voor een omzet van 236,1 miljoen euro.

Macintosh werd zwaar getroffen door de economische recessie en de dalende koopbereidheid onder klanten. Het retailbedrijf kampt al jaren met tegenvallende resultaten. Uit de cijfers van het eerste half jaar van 2011 blijkt dat het bedrijfsresultaat 3,6 miljoen euro onder dat van een jaar eerder ligt. „Een onzekere economie, harde bezuinigingen en toenemende inflatie zijn niet bevorderlijk voor het bestedingshumeur van de consument”, reageerde topman Frank de Moor van Macintosh. Tegelijk sprak hij de hoop uit dat de cijfers over de rest van het jaar beter zullen worden. De „strategische keuze” om BelCompany en Halfords te verkopen leidt volgens hem tot een hoger omzetaandeel van mode. En, zegt De Moor optimistisch: „Het zwaartepunt voor schoenenretailers ligt nu eenmaal in het tweede halfjaar.”