Paul, breng toch echt wat teweeg. Maak een game!

Paul Verhoeven weet natuurlijk geen bal van nieuwe media. Toch kondigde hij vorige week met veel bombarie een gecrowdsourcete film aan, waarvoor het publiek scenario’s mag schrijven en op scènes mag schieten. Het project draagt de jeukerige naam Entertainment Experience. Een door René Mioch verzonnen, door Ziggo, LG en de Telegraaf Media Groep mede mogelijk gemaakte sponsororgie die niet zou misstaan in de door corporaties en massamedia geregeerde wereld van Robocop.

In Verhoevens verdediging: er bestaat een kans dat het beoogde maakproces iets geinigs oplevert. Tijdens de persconferentie vertelde hij dat hij tot zijn beste werk kwam toen hij zichzelf dwong iets nieuws te doen en moest improviseren – bij Turks Fruit, maar ook bij zijn eerste film in Amerika. Toch is het jammer. Paul, als je op je oude dag nog wilt vernieuwen, kies dan niet iets wat op z’n best een geinig experiment wordt. Breng werkelijk iets teweeg. Ga een game maken.

De gamewereld kan namelijk heel goed een Paul Verhoeven gebruiken. Iemand die auteurschap koppelt aan commercieel succes. De Nederlandse schietgame Killzone heeft in zijn hardheid wel iets van de Hollandse meester, maar het is lang niet eigenwijs genoeg. Iedere diepere laag ontbreekt – er is geen satire, geen politieke subtext, geen commentaar op wat het betekent om mens te zijn. Het medium is Verhoeven op het lijf geschreven. Robocop was een inspiratiebron voor makers van first-person shooters. En Starship Troopers had zo al een spel kunnen zijn.

Misschien is het in Nederland ook wel haalbaarder om een gameproductie op Hollywoodschaal te realiseren dan een grote film. Er zijn er maar weinig die het doen, maar als er één naam is die de neuzen dezelfde kant op krijgt...

Het is trouwens de bedoeling dat er een game komt op basis van de Entertainment Experience. Je kunt je op de bijbehorende website niet alleen opgeven als scenarist, acteur of componist, maar ook als gamemaker. Maar toen ik Verhoeven hiernaar vroeg tijdens de persconferentie, gaf hij aan dat hij hier zelf geen inhoudelijke ideeën over heeft. Al vertelde hij wel dat hij werkt aan een filmscript gebaseerd op een spel: The Last Express. Dat doet hij samen met Jordan Mechner, ontwerper van de Prince of Persia-games. Misschien kan Mechner eens een hartig woordje spreken met de grand old man van de vaderlandse cinema.

Niels ’t Hooft

In deze rubriek schrijven freelance journalist Niels ’t Hooft en gamewetenschapper David Nieborg over games.