Kindle Fire: kleine iPad-concurrent met grote pretenties

Met de Kindle Fire, een tablet pc van 199 dollar, gaat internetbedrijf Amazon de populaire iPad te lijf. Niet alleen de prijs maar vooral de bijbehorende webdienst maakt het een aantrekkelijke gadget.Kan Amazon wel een deuk slaan in het marktleiderschap van Apple?

Om met het slechte nieuws te beginnen: de Kindle Fire, de tablet pc die internetwinkel Amazon voor minder dan 200 dollar gaat verkopen, is voorlopig niet in Nederland verkrijgbaar. Het goede nieuws is dat Apples iPad op de Amerikaanse thuismarkt een serieuze concurrent krijgt. Eentje die iPad van dit moment aanvalt op zijn sterkste punten: prijs en bedieningsgemak.

Gisteren stelde Amazon-topman Jeffrey Bezos de Fire aan het publiek voor. De specificaties waren al uitgelekt – een 7 inch apparaat met 8 GB geheugen – maar de werkelijke waarde van de Kindle Fire zit ‘m in de achterliggende internetdiensten. De Fire laadt en bewaart alle aankopen uit de Amazon-winkel (elektronische boeken, muziek, video’s) op de webservers van Amazon. En wie een Prime-abonnement neemt (79 dollar per jaar, ook alleen voor Amerikanen) kan onbeperkt grasduinen in een database van 11.000 films en tv-series. De communicatie verloopt via wifi, zonder internetverbinding moet 8 GB geheugen genoeg zijn om 6.000 boeken, 10 film of 800 liedjes op te slaan, plus 80 Android-apps. Apple komt binnenkort met een soortgelijke cloud-dienst, iCloud, die media op webservers bewaart en synchroniseert over meerdere gadgets. Daarnaast is Apple deze week ook in Nederland begonnen met de verkoop van boeken en films in zijn iTunes Store.

Kindle onder druk van iPad

Overzicht van Kindle Fire en Apple iPad Overzicht van Kindle Fire en Apple iPad

De Kindle is de meest succesvolle e-bookreader sinds 2007, goed voor naar schatting 60 procent van de totaal e-readermarkt van 12,8 miljoen digitale lezers die in 2010 werden verkocht. Maar het succes van de Kindle wordt bedreigd omdat mensen hun iPad (waarvan er in 15 maanden tijd 29 miljoen van zijn verkocht) vaak gebruiken als elektronisch leesapparaat. Zo ontbrandt een strijd tussen de verschillende ecosytemen, betaaldiensten voor software, digitale muziek en video, toegesneden op mobiele apparaten. Kindle concurreert met de iTunes Store van Apple, waaraan ook een boekenwinkel is toegevoegd. Amazon had al wel meteen een ‘app’ waarmee de Kindle-winkel ook op iPads werkt. En nu dus een eigen tablet, de Fire – een knipoog naar to kindle = aansteken.

Andere Android-tablets

Het menu van de Kindle Fire vertoont weinig overeenkomsten met de standaard Android interface. Het menu van de Kindle Fire vertoont weinig overeenkomsten met de standaard Android interface.

De Kindle Fire heeft een klein schermpje, weinig geheugen, geen 3G-verbinding of camera: zo kan Amazon de prijs drukken en onder de prijs van de Nook Color blijven, de Android tablet die de concurrerende boekenwinkel Barnes and Noble voor 249 dollar verkoopt. De Amerikaans boekenwinkels kiezen voor een andere strategie om de iPad te lijf te gaan dan Samsung, Sony, Acer en Asus. Die elektronicafabrikanten maken chiquere Android tablets die evenveel kosten als de goedkoopste iPad, zo’n 500 euro. Deze Android-tablets hebben wel eigen winkels voor boeken en maken gebruik van Googles standaard Android-diensten, maar dat haalt het niet bij het Amazon-aanbod.

Amazon verdient al jaren geld met boeken en media. Vandaar dat het vermoeden bestaat dat Amazon de kleuren-Kindle onder de kostprijs verkoopt. Amazon-baas Jeffrey Bezos bezweert echter winst te maken op de prijs van 199 dollar. Ter vergelijking: Samsung en HTC verkopen 7 inch Android-tablets die ruim twee keer zoveel kosten. Een bedrijf als het Franse Archos verkoopt ook voordelige Android-tablets (vanaf 250 euro) maar die hebben weer niet de naadloze integratie met de Amazon-servers.

Amazon gebruikt een oudere versie van Android en heeft daarvan de bediening ingrijpend verbouwd. Zo komt de Kindle Fire over als een makkelijk te bedienen apparaat, met een veel toegankelijkere winkel dan de standaard Android Market. Die gebruiksvriendelijkheid is belangrijk nu de tablet de massamarkt opgaat.Amazon bouwde ook een aparte browser, Silk, die werkt via Amazons webservers. Daardoor zouden internetpagina’s sneller moeten laden. Wie de Fire bestelt krijgt automatisch zijn Amazon-aankopen erop geïnstalleerd: je kunt ‘m dus vanuit de doos meteen gebruiken.

Marktanalisten denken dat de iPad, ondanks concurrentie van Android-tablets van Samsung, Sony , Asus en Acer, dit jaar nog 75 procent van de markt zal houden. Nieuwkomers als de BlackBerry Playbook (amper 200.000 exemplaren verkocht in de eerste drie maanden) hebben het lastig.  Misschien komt daar verandering als de Kindle Fire begin november in de winkel verschijnt, ruim voor de cadeaumaand december. Waarschijnlijk komt er binnenkort ook nog een 10 inch Kindle Fire uit. Maar Amazon blijft tegelijkertijd ook ouderwetse, zwartwitte Kindles met elektronische inkt maken. Er is net een e-ink model met aanraakbesturing aangekondigd, de Kindle Touch. E-ink readers gaan veel langer mee op een volle accu - enkele weken in plaats van de 8 uur die de Fire het volgens de specificaties volhoudt.

Volledige specificaties Kindle Fire zijn hier te vinden.