Helemaal blij met lekker authentiek

Een markt „met een stukje eigenheid” waarvan je vrolijk moet worden. Daar zijn er steeds meer van.

Over de populariteit van gebreide lampenkapjes.

Sunday market is shoppen met een 'experience'. Foto's Martijn van de Griendt Nederland, Amsterdam, 18 september 2011 Op de Sundaymarket in Amsterdam Oost. Sunday Market is een maandelijkse Fashion, Art & Designmarkt in Amsterdam en biedt een platform aan ontwerpers, kunstenaars en creatives om zichzelf direct aan het publiek te tonen. Tegelijkertijd is het voor publiek een laagdrempelige wijze om in aanraking te komen met uniek ontwerp. foto/copyright: Martijn van de Griendt
Sunday market is shoppen met een 'experience'. Foto's Martijn van de Griendt Nederland, Amsterdam, 18 september 2011 Op de Sundaymarket in Amsterdam Oost. Sunday Market is een maandelijkse Fashion, Art & Designmarkt in Amsterdam en biedt een platform aan ontwerpers, kunstenaars en creatives om zichzelf direct aan het publiek te tonen. Tegelijkertijd is het voor publiek een laagdrempelige wijze om in aanraking te komen met uniek ontwerp. foto/copyright: Martijn van de Griendt Martijn van de Griendt

Oude postzakken gebruiken als tasje. Altaartjes maken van een luciferdoosje. En waarom geen stuk vitrage op een hemdje naaien? De kraampjes op de Sunday Market in Amsterdam ademen creativiteit in alle vormen en maten.

Loop je eerst langs gebreide babymutsjes en geborduurde spijkerjasjes, even verderop vind je ultramoderne lampen en sieraden van aluminium. En weer even verderop roept ontwerpster Eva van Halewijn: „Ook last van uw poes als u op uw laptop zit te werken? Koop dan de catpad!” Een kussen dat eruitziet als een toetsenbord.

In de oude Van Gendthallen in Amsterdam Oost, naast het stadstrandje van Club Roest, loopt het vol jonge mensen, veel met kinderen. Ze struinen langs de ruim honderd kraampjes, luisteren naar de livemuziek van de Virtuoze Matrozen, eten een biologische dolma of een cupcake. Al bijna drie jaar organiseren Saskia van den Brink en Lisa Russelman de Sunday Market. Elke eerste zondag van de maand in de Westergasfabriek, en nu dus ook in Oost. Want de markt, waar je allerlei kunst, design en mode kunt vinden, loopt goed. De gemene deler van de kraampjes? „We worden er vrolijk van”, zegt Van den Brink. „En het moet een stukje eigenheid hebben.”

De Sunday Market is niet de enige hippe crea-bea markt die de laatste jaren in Nederland is opgezet. In het Utrechtse Griftpark heb je de Hippe Markt, in Oostzaan de Crafty Markt. En op verschillende plekken door het land vinden de Pure Markt (alles biologisch) en de Trash and Treasures markt (een hippe versie van de garage sale) plaats. Waarom zijn gebreide lampenkapjes en kralen uit Oeganda ineens zo populair?

„Mensen worden moe van massaproductie”, denkt Van den Brink. „Ze willen weer eens iets authentieks.” Maar dat maakt het dan ook wel duurder. De zoete geur van aardbeien hangt verleidelijk in de lucht, maar twee bakjes voor 5 euro, dat kun je bijna goedkoper in de Albert Heijn halen. Terwijl je bij een markt toch hoopt op koopjes. „Het is geen Albert Cuyp met bakken goedkope panty’s en sokken”, zegt Russelman. „De markt is een platform voor creatievellingen, overal zit tijd en energie in. Daar betaal je dus wat meer voor, net als met biologisch eten.”

De link met duurzaamheid is dan ook snel gelegd. Een jongetje van nog geen tien, in een felgekleurd Adidas- trainingsjasje, probeert een mevrouw de ecowasbal te verkopen: „En zo bespaart u dan 80 procent wasmiddel!” Zijn vader kijkt goedkeurend toe. Volgens Van den Brink loopt er op de markt „een bepaald type bewust publiek rond”. Ze kijkt om zich heen. „Een beetje tussen Kalverstraatshoppers en museumpubliek in.” Toch staat de parkeerplaats vol auto’s. En lang niet alle winkelaars zijn met de ‘bewuste’ kant van het shoppen bezig. Een meisje met een grote bril met pantermontuur op haar neus: „Maar ik heb helemaal geen bril nodig”. Haar vriend: „Neehee, dat is toch nép. Dat is voor de looks.”

Vooral belangrijk is dat de markt een event is. Een nieuwe manier van consumeren; shoppen als ‘experience’. En dus wordt er muziek gespeeld, theater gemaakt, een maak-je-eigen- sieradenworkshop gegeven, een yogacursus gevolgd. Van den Brink: „Ik heb zelf jarenlang in Londen gewoond, daar hoef je geen uitagenda open te slaan. In Camden, bij Spitalfields, op Brick Lane – daar zijn elke zondag van dit soort markten, en weet je zeker dat je een leuke middag hebt. Dat miste ik hier.” En als Van den Brink niet naar Londen kon, dan kon ze die Londense sfeer op zijn minst hierheen halen. Dus zette ze de Sunday Market op. Marktonderzoek heeft ze niet gedaan: „Ik ben zelf de graadmeter.”

Iedereen die „gewoon wat leuks” te bieden heeft kan zich bij de dames aanmelden om op de markt te verkopen. Je moet wel ongeveer 70 euro betalen, en er wordt geselecteerd. Russelman: „Want er zijn trends. Nu wil bijvoorbeeld iedereen cupcakes verkopen, dat schijnt dan hip te zijn. Maar een hele markt vol cupcakes is ook weer zo saai.” Het gaat juist om het contrast. Van den Brink: „Een gekleurde bus vol hippiekleren staat naast een chique oesterbar. Dat is het leuke.”

De dames lopen ook eindexamenexposities af om jonge ontwerpers te strikken voor de markt. „Voor hen is het heel leuk om het publiek te kunnen peilen”, zegt Van den Brink. „En voor het publiek is het natuurlijk leuk om met de maker van een product te praten.”

Maar bovenal is de markt „gezellig” en „niet te ingewikkeld”. Zoals een markt hoort te zijn. Van den Brink: „Ik heb zelf net een gebreide paddestoel gekocht. Daar word ik gewoon helemaal blij van.”

markt

Sunday Market

Eerste zondag van de maand, Westergasfabriek Amsterdam. 2 okt, 12-18u. www.sundaymarket.nl