Amazon komt met concurrent van iPad

Met de Kindle Fire, een tablet pc van 199 dollar, gaat internetbedrijf Amazon de iPad te lijf. Vooral de bijbehorende webdienst maakt het hem aantrekkelijk.

Jeff Bezos, Chairman and CEO of Amazon.com, introduces the Kindle Fire at a news conference, Wednesday, Sept. 28, 2011 in New York. The e-reader and tablet has a 7-inch (17.78 cm) multicolor touchscreen. (AP Photo/Mark Lennihan)
Jeff Bezos, Chairman and CEO of Amazon.com, introduces the Kindle Fire at a news conference, Wednesday, Sept. 28, 2011 in New York. The e-reader and tablet has a 7-inch (17.78 cm) multicolor touchscreen. (AP Photo/Mark Lennihan)

Met de Kindle Fire, een tablet pc van webwinkel Amazon, krijgt de iPad van Apple eindelijk serieuze concurrentie op de Amerikaanse thuismarkt .

Gisteren stelde Amazon-topman Jeff Bezos de Fire aan het publiek voor. De specificaties waren al uitgelekt – een 7 inch apparaat met 8 GB geheugen – maar de werkelijke waarde van de Kindle Fire zit ’m in de achterliggende internetdiensten. De Fire laadt en bewaart alle aankopen uit de Amazon-winkel (elektronische boeken, muziek, video’s) op de webservers van Amazon. En wie een Prime-abonnement neemt (79 dollar per jaar, alleen voor Amerikanen) kan onbeperkt grasduinen in een database van 11.000 films en tv-series.

Apple komt binnenkort met een soortgelijke cloud-dienst, iCloud, die media op webservers bewaart en synchroniseert over meerdere gadgets. Daarnaast is Apple deze week ook in Nederland begonnen met de verkoop van boeken en films in zijn iTunes Store.

De Kindle is de meest succesvolle e-bookreader, goed voor naar schatting 60 procent van de totaal e-readermarkt van 12,8 miljoen apparaten. Maar het succes van de Kindle wordt bedreigd omdat mensen hun iPad (waarvan er in 15 maanden tijd 29 miljoen van zijn verkocht) vaak gebruiken als elektronisch leesapparaat. Zo ontbrandt een strijd tussen de verschillende ecosytemen, betaaldiensten voor software, digitale muziek en video, toegesneden op mobiele apparaten. Kindle concurreert met de iTunes van Apple, waaraan ook een boekenwinkel is toegevoegd. Amazon had al wel meteen een ‘app’ waarmee de Kindle-winkel ook op iPads werkt. En nu dus een eigen tablet, de Fire – een knipoog naar to kindle = aansteken.

De Kindle Fire heeft een klein schermpje, weinig geheugen, geen 3G-verbinding of camera: zo kan Amazon de prijs drukken en onder de prijs van de Nook Color blijven, de Android tablet die de concurrerende boekenwinkel Barnes and Noble voor 249 dollar verkoopt. De Amerikaans boekwinkels kiezen voor een andere strategie om de iPad te lijf te gaan dan Samsung, Sony, Acer en Asus. Die elektronicafabrikanten maken chiquere Android tablets die evenveel kosten als de goedkoopste iPad, zo’n 500 euro. Deze Android-tablets hebben wel eigen winkels voor boeken en maken gebruik van Googles standaard Android-diensten, maar dat haalt het niet bij het Amazon-aanbod.

Marktanalisten denken dat de iPad, dit jaar nog 75 procent van de markt zal behouden. De Kindle Fire ligt vanaf november in de winkels, maar is niet in Nederland te koop.

Meer over de Kindle Fire op nrc.nl/hebben.