Milaan (2): Jil Sander, Marni, Dolce & Gabbana

                                  Schoonheid – dat was het simpele, maar ambitieuze uitgangspunt van de voorjaarscollectie 2012 van Raf Simons voor Jil Sander, de derde op een rij die hij baseerde op de vormen uit de klassieke couture. Simons’ show begon zaterdagmiddag

Jil SanderJil Sander

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Schoonheid – dat was het simpele, maar ambitieuze uitgangspunt van de voorjaarscollectie 2012 van Raf Simons voor Jil Sander, de derde op een rij die hij baseerde op de vormen uit de klassieke couture.

Jil SanderJil Sander

Simons’ show begon zaterdagmiddag met sluike, hooggesloten, deels transparante op het klassieke witte overhemd gebaseerde jurken tot op de kuit, die de streng gekapte modellen een medisch-erotische uitstraling gaven: medewerksters van een schoonheidsinstituut, vrouwen wier taak het is andere vrouwen mooier te maken. Daarna volgden broekpakken en jurken in een uitvergroot paisleydessin, en effen, zeer precies gesneden kuitlange jurken met twee subtiele decoraties met glittersteentjes in de taille, diepe splitten in de rok en af en toe een spannend rugdecolleté. Aansluitende jasjes hadden een U-vormig decolleté, op gebreide truien zat een motief dat was ontleend aan keramiek van Picasso.

Jil sanderJil sander

Simons eindigde, zeer traditioneel, met twee bruiden, in simpele witte overhemdjurken met wijde, lange rokken die de ingehouden, elegante stijl van Grace Kelly combineerden met het minimalisme waar Jil Sander beroemd om is.

Simons was niet de enige in Milaan die teruggreep op de jaren vijftig. Meer collecties ademden een verlangen naar een tijd die, althans door hedendaagse ogen bezien, onschuldig, optimistisch en stijlvol was. Maar niemand gaf er zo’n serene, modernistische, sensuele, en, ja, esthetische draai aan als hij.
De collectie was de laatste die de Belgische ontwerper onder zijn huidige contract maakte. Suzy Menkes, modecritica van The International Herald Tribune, suggereerde gisteren dat Simons Jil Sander zal verlaten voor Yves Saint Laurent; over het ontslag van Stefano Pilato, de huidige ontwerper achter YSL, wordt al een tijd gespeculeerd.

MarniMarni

Marni is altijd een modehuis geweest dat niet alleen een grote, trouwe klantenkring had, maar waar ook goed naar gekeken werd door andere merken. Het laatste jaar leek het erop dat het die laatste positie aan het kwijtraken was – ontwerpster Consuelo Castigliani voerde een wel heel eigenzinnige koers. Maar met haar lieve, zachte voorjaarscollectie zat ze midden in wat een belangrijke trend lijkt te gaan worden.

MarniMarni

Grafisch gesneden jurken met vrolijke bloemdessins of effen pastels met kuise kraagjes en spannende rugpartijen, tweedelige pakjes met rokken of shorts, het soort retrobadpakje dat ook bij Prada te zien was. De transparante huidkleurige ‘onderrokken’ die onder alle rokken en jurken uitpiepten vormden een grappig tegenwicht met de pastelkleurige keurigheid.
Dolce & Gabbana is nooit een somber modehuis geweest, maar gistermiddag was de stemming wel heel uitbundig: uit de speakers kwam Mambo Italiano, decorstukken met ontelbare vrolijk gekleurde lampjes gaven de zaal de sfeer van een ouderwets pretpark. Die lampen kwamen als grote, felgekleurde stenen terug op jurken en ‘badpakjes’.

Dolce & GabbanaDolce & Gabbana

Een belangrijker thema waren stoffen met groentedessins. De opsomming van wat was afgebeeld op de jurken en rokken in de supervrouwelijke stijl van de Italiaanse jaren vijftig leest als een boodschappenlijst waarmee je naar de markt gaat: aubergines, tomaten, pepers, courgettes, uien. Creaties van transparant oranje plastic deden denken aan het soort tasje dat je er meekrijgt. Niet per se een originele vondst; Stella McCartney en Prada kwamen vorig jaar al met citrusvruchten- en bananendessins. Maar leuk genoeg om met een glimlach de zaal te verlaten.

Fotografie: Peter Stigter. Klik op de foto’s om ze te vergroten.

Eerder gepubliceerd in NRC Handelsblad